תוצאות חיפוש

הספר הירוק: המלצות קריאה על טבע לשבוע הספר

יפתח כרמלי

שבוע הספר כבר כאן, והטבע היה עוד מהעת העתיקה נושא שמשך משוררים וסופרים כאחד. קבלו המלצות מאנשי החברה להגנת הטבע על ספרי טבע שכל אחד יכול להנות מהם:

אדם קורא ספר בטבע
אדם קורא ספר בטבע

הטבע הפראי של דרום אפריקה

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, ממליצה על "הקפות ביער" מאת דלין מתיה:

"אני מאוד אוהבת לקרוא ספרים שגם אם אינם מוגדרים ׳ספרי טבע׳, הטבע נוכח בהם באופן משמעותי, וניכר כי לסופר/ת הייתה היכרות עמוקה ואינטימית עמו.

״אחד הספרים האהובים עלי מסיבה זו הוא ׳הקפות ביער׳ של הסופרת הדרום אפריקאית דלין מתיה. לספר מספר רבדים, אחד מהם מפליא לתאר את היער על כל ברואיו, את יחסו של האדם לטבע – מפליאה וידיעה, דרך תלות ועד הרס וכיבוש, ואת יחסינו אל חיות הבר, גם אל חיית הפרא השוכנת, אולי, בתוכנו".

חמלה לכל היצורים

דן אלון, סמנכ"ל שמירת טבע, ממליץ על "כל היצורים גדולים כקטנים" מאת ג'יימס הריוט:

"הספר הזה אמנם עתיק כמוני, אבל הוא ספר מופת לכל מי שאוהב טבע. קראתי אותו כשהייתי בן 14 בערך והוא היה אחת מהסיבות שלי להיכנס לעולם הזה. קראתי אותו שוב אחרי 15 שנה ושוב התאהבתי".

מתוך תקציר הספר: "'כל היצורים גדולים כקטנים' הוא נס של אהבת החיים, של יופי, של רגש אמיתי ושל הומור שובה לב. ג'יימס הריוט הוא רופא חיות ביורקשייר שבאנגליה. הטבע הפראי והשדות הירוקים הם שולחן הניתוחים שלו, ידיו המיומנות ואהבתו לבעלי – חיים הם כלי עבודתו. עם חוליו נימנו הולכי על ארבע כולם, מחתולי בית מפונקים ועד לסוסי מרוץ גזעיים, כלבים, חזירים, פרות ושפנים. בין שהוא שרוע על גבו על אדמת – הרפש ברפת, ידו בתוך קרביה של פרה, מנסה להפוך את העגל למצב – הלידה הנכון. ובין שהוא מנחם את הזקן הבודד שידידו היחיד – כלב – מת זה עתה, נזקק ג'יימס הריוט להרבה עדינות. רוך וחמלה לכל היצורים, גדולים כקטנים".

דבר המייסדים

דב גרינבלט, דובר החברה להגנת הטבע, ממליץ על "טבע ואדם" מאת עזריה אלון:

"אלון, ממייסדי החברה להגנת הטבע, פעל במשך עשרות שנים לשמירה והגנה על הטבע הישראלי, בתקופות שמרבית האנשים עוד לא ידעו מה זה טבע ומה חשיבותו לאדם. הספר נפתח בתיאור ילדותו של אלון ברוסיה בשנות ה-20 של המאה הקודמת ומסתיים בחגיגות יום הולדתו ה-90 של אלון, בשנת 2008. הוא כתוב בשפה אישית ופשוטה, אך יחד עם זאת מאוד יפה ומאוד ׳עברית׳. אלון, בצניעותו, בחביבותו ובנועם הליכותיו, הצליח לסחוף אחריו חובבי ואנשי טבע רבים לעסוק בתחום חשוב זה. איש נדיר, חד פעמי ומעורר השראה, שלא היו הרבה כמותו, ואני בספק אם יהיה עוד אחד".

הפואטיקה של הציפורים

יפתח כרמלי, עורך באתר החברה, ממליץ על "הבז" מאת ג'. א. בייקר:

"ג'. א. בייקר היה צפר ואיש טבע באנגליה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ו׳הבז׳ הוא סוג של חיבור פואטי מרתק שמלווה את בייקר, את אבחנותיו ותחושותיו במסע אחר הבזים ששהו באזור מגוריו, באסקס שבמזרח אנגליה. הכתיבה מזכירה לעיתים שירה, ודרך המסע של בייקר בעקבות הבז אנחנו נחשפים למסע אישי ופנימי. הבמאי ורנר הרצוג אמר על 'הבז' :'אם תרצו ליצור סרטים, זהו ספר שאתם חייבים לקרוא'".

רוצים לדעת עוד על הטבע הישראלי?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו