תוצאות חיפוש

מים, מדבר ואקשן
איפה אפשר לראות שטפונות?

שירה מיטרני

מים זורמים בעוצמה, קצף גועש, צמחים נסחפים, טיפות עפות – זה טבע באקסטרים. קשה להאמין שכל זה יכול לקרות באמצע מדבר צחיח.

שיטפון במדבר הוא מראה סוריאליסטי מאין כמוהו וחוויה נדירה שחולפת מהר, ולכן הוא בדרך כלל יתאים לספונטניים ומהירים בלבד.

מהו שיטפון, איך ולמה הוא קורה והיכן אפשר לצפות בשטפונות בבטחה? כל התשובות בכתבה של עדי שתקאי מבית ספר שדה הר הנגב.

 

שימו לב: אם יש חשש, אפילו קל, מפני שיטפון – אין לטייל בערוצי נחלים!

שיטפון נחל ביתרון

איפה רואים שטפונות?

כאשר יש אירוע משמעותי של גשם מבחינת כמות וזמן – אז תדעו שיש סיכוי טוב לשיטפון. שיטפון במדבר הוא מצב שבו ישנה זרימה חזקה של מים בנחלים – המגיעה ללא כל אזהרה. לכן, צפייה בשיטפון במדבר יכולה להיות חוויה מדהימה אך גם מסוכנת.

הנה כמה נקודות תצפית מומלצות, שמהן ניתן לראות שטפונות באופן בטוח, וכמובן בתזמון המתאים.

בנגב

בין עין עבדת עליון לעין מעריף – תצפית על המפל בנחל צין. במקום חנייה מוסדרת וקיוסק, יש ללכת מעט כדי להגיע אל נקודת התצפית.

נחל רמון ונחל נקרות – כביש 40 יורד ממצפה רמון במעלה העצמאות וחוצה את המכתש. מעל נחל רמון ונחל נקרות נמצאים גשרים גדולים המאפשרים צפייה בנחלים הזורמים בצורה נוחה ובטוחה.

נחל רביבים – ניתן לצפות בנקודה בה נחל רביבים עובר מתחת לכביש 40 בצומת משאבים, או על כביש 222 סמוך לפארק גולדה.

המרפסת של נחל צין – עוד נקודה מרשימה ומאוד פופולרית לצפייה על שטפונות בנחל צין. הפנייה לשביל נמצאת כ-10 ק"מ דרומית לצומת הערבה. רכבי 4X4 יכולים להגיע עד למפל עצמו, רכבים פרטיים יחנו במרחק של כקילומטר.

במדבר יהודה

נחל אוג – זורם במקביל לכביש מעלה אדומים-ים המלח. ניתן לצפות בו זורם משני אתרים:
הראשון, מהגשר על הכביש המוביל דרומה לכיוון נבי מוסא, כ-4 ק"מ אחרי הקבר.
השני, במורד הנחל, סמוך לקיבוץ אלמוג. מצומת אלמוג נוסעים דרומה עד הכניסה לקיבוץ שם יש מגרש חניה ותצפית. אפשר לרדת קרוב לנחל ולצפות מרחוק בלי להיכנס לערוץ.

נחל צין
נחל צין. צילום: איתי בר און

מה זה שיטפון?

כשגשם יורד, חלקו מחלחל מתחת לפני הקרקע. אבל אם כמות גדולה של מים מצטברת במעט זמן – נוצרת זרימה חזקה שלהם מעל פני הקרקע שהיא השיטפון. עוצמת המים ומהירותם תלויה בגורמים שונים ביניהם כמות המים, פרק הזמן בו ירד הגשם, שיפוע הנחל ועוד.
במהלך שיטפון, חלק גדול מהגשם הופך לנגר עילי (כמו המים שזורמים על הכבישים בעיר), שזורם כלפי מטה באגן הניקוז של המים ונאסף בערוץ המרכזי של אותו אגן ניקוז. אותם מים, סוחפים איתם כל שנקרה בדרכם.

המדבר מאופיין במיעוט הגשמים שבו אך בתדירותם הלא צפויה של אירועי גשם. כאשר יורדת כמות גשם משמעותית, קרקע הלס, העשויה מגרגרים זעירים, נאטמת במהירות וגורמת למי הגשם לזרום מהמדרונות אל היובלים העליונים באגן הניקוז ומשם אל אפיקי הנחלים תוך שהם צוברים תאוצה בדרכם.

המים צוברים כוח עצום ויכולים לכופף צמחים, לגרוף סלעים ולסחוף איתם כמעט כל דבר. צבע המים חום, בגלל גרגרי הלס שמתערבלים בהם. לרוב יצופו במי השיטפון חומרים אורגניים וגזעי עצים.

כאשר עומדים וצופים בשיטפון, אי אפשר שלא להשתאות מהתופעה המדהימה הזו. מומלץ פשוט לשתות כוס תה חם ולהקשיב לקונצרט שטבע מהספק.

ותמיד לזכור: אם יש חשש, אפילו קל, מפני שיטפון – אין לטייל בערוצי נחלים!

רוצות לשמור יחד על הטבע?

הצטרפו עכשיו כחברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו