תוצאות חיפוש

טבע באקסטרים מסלולי טיולים מאתגרים בדרום

מערכת החברה להגנת הטבע

אם אתם מחפשים "אקשן" בטיולים, אם האתגר של סולמות, מדרגות סלע גבוהות וגבי מים זה מה שעושה לכם את הטיול – הכתבה הזו בשבילכם.

לכבוד החורף והטמפרטורות הנוחות במדבר, עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע, בחר כמה מהמסלולים המאתגרים והיפים ביותר בדרום הארץ, מהרי אילת עד צפון מדבר יהודה. המסלולים מתאימים לנוער ולמבוגרים, וחלקם גם למשפחות עם ילדים חובבי אתגר. בואו נצא לדרך.

מטיילת בהרי אילת - תמונה רחבה
מטיילת בהרי אילת. צילום: יובל דקס

כמה טיפים לפני הטיול

❗️ אלה הדברים שאותם כדאי לזכור כשיוצאים לטיול בדרום. ולמרות כל האזהרות, אין שום סיבה לא לטייל במסלולי אתגר, בזהירות הנדרשת.

1. הכי חשוב אין לטייל כאשר יש אזהרת שטפונות, אפילו אם זו אזהרה קלה!

הקירות המצוקיים הגבוהים לא משאירים כמעט שום סיכוי למי שהשיטפון תופס אותו בקניון. אפילו אם השמיים מעל הקניון בהירים – השיטפון עלול להגיע מההרים שממערב לו. לכן אם יש ספק – אין ספק. כשיש חשש לשיטפונות, ואפילו חשש קל, צריך לוותר על הטיול.

2. זה שעולה או זה שיורד?

השאלה אם לעלות בקניון ולחזור בשביל העוקף או להיפך – היא עניין אישי. אנחנו ממליצים לעלות בקניון מכמה סיבות:

לרוב קל יותר לעלות במפל יבש עם יתדות מאשר לרדת. אם נקלעתם לשקיעה והדרך עוד ארוכה, קל יותר ללכת לאור פנס בשביל העוקף הפתוח מאשר בקניון מאתגר, שבו גם לרוב אין קליטה סלולרית שאותה בדרך כלל תמצאו בשבילים העוקפים.

ואם האתגר בעלייה לא הספיק לכם, תמיד תוכלו (אם יש זמן) לחזור ולרדת בקניון. האתגר בירידה שונה מאשר בעלייה.

אחרון חביב: לרדת לקראת שקיעה בשביל הפתוח הצופה לנוף הרי אדום ומואב  או לים המלח – זה סיום נפלא ליום מאתגר.

3. מים (קרים) בששון

בחלק מהקניונים שבהם נמליץ לטייל, הליכה בימים שלאחר שטפונות תכלול מעבר הכרחי בגבי מים מלאים וקרים, לעיתים אפילו בשחייה.

זה בולט במיוחד בנחל משמר, נחל אשלים, נחל תקוע תחתון, נחל גוב ולעיתים גם בנחלים אחרים. המצב שונה בנחל המפלים בהרי אילת ולרוב גם בנחל אוג, אף כי בו ייתכן מעבר במים מייד אחרי שיטפון.

קחו זאת בחשבון בתכנון הטיול: העדיפו לטייל ביום חמים יחסית, הצטיידו בבגדים להחלפה ומגבת, ורצוי גם בסנדלים מתאימים להליכה במים.

4. עדכנו חברים ומשפחה על מסלול הטיול

זה הרבה יותר חשוב מכפי שנדמה. במקרה של פציעה או תקלה אחרת שתעכב אתכם עמוק בקניון ללא קליטה, חשוב שמישהו מהמשפחה ידע בדיוק באיזה מסלול אתם, וייצור עמכם קשר כאשר החושך ירד. אם לא עניתם, ייתכן שיש לו סיבה טובה להזעיק חילוץ.

5. צאו מוקדם והמנעו מפקקים בנחל

כמו בכל מסלול פופולרי, גם בנחלים האלה לא כדאי להתחיל טיול בשעה מאוחרת בימי שבת או בחג. במקרה של מסלולי האתגר חשוב יותר להקפיד על הכלל הזה, מכיוון שהמתנה ממושכת בזמן טיפוס בקניון, שעלולה להימשך אפילו שעות, תקלקל את חוויית הטיול ואפילו עשויה לגרום לכם להינכס לשעות החושך.

טיולי אתגר בדרום - למבוגרים

הרי אילת: הר שלמה-נחל מפלים (נחל בת-שבע במפות סימון שבילים)

המסלול הוא מועמד בולט לתואר "המסלול המדברי היפה והמאתגר בארץ". היופי שייך בעיקר לתצפית המדהימה מראש הר שלמה לארבע מדינות: ירדן, סעודיה, מצרים וישראל.

החלק הראשון אינו מאתגר אך כולל עלייה מעט קשה, מהר רחבעם או מנחל שלמה אל פסגת הר שלמה. אמנם יש אפשרות קיצור אל נחל המפלים, אך ההמלצה שלנו היא לצאת בבוקר, לקחת את הזמן, לעלות עד לפסגה – וכנראה שלא תרצו להיפרד מהנוף…

החלק השני הוא הירידה המאתגרת, בערוץ שבו יש מפלים יבשים רבים, כמעט כולם מוסדרים עם יתדות. זו חוויה אמיתית לחובבי אקשן.

החיסרון במסלול: הוא אינו מעגלי ומחייב הקפצת רכב ארוכה למדי. פתרון מומלץ: להגיע מנחל נטפים, לעלות בקניון עד התצפית שבראשו ולחזור באותה דרך. פתרון אחר: לסכם מראש עם נהג מונית אילתי על איסוף בנחל נטפים בסוף המסלול.

מדבר יהודה: נחל משמר מעגלי

זהו אחד מהיפים במסלולי מדבר יהודה. בסתיו, רוב הסיכויים שהגבים יהיו יבשים אך בחורף ותחילת האביב – היו מוכנים לטבילה רצינית, ואולי גם שחייה קלה.

המסלול מתחלק לארבעה חלקים, כל אחד מהם כ-2 ק"מ:
1. עלייה מתונה מאד בנחל רחב. 2. עלייה בקניון המאתגר. 3. הליכה מול נוף הרי מואב וים המלח וירידה מעט תלולה. 4. חזרה מתונה בנחל הרחב בו התחלנו.
אם נותר זמן פנוי, אפשר ללכת אחרי סוף הקניון לעין משמר, אך הוא עלול להיות יבש.

כשעולים לשביל העוקף ומביטים מערבה אל המצוק הגבוה מעל הנחל – בו נמצאת מערות המטמון כ-50 מטר מתחת לראש המצוק – מבינים מהו אתגר אמיתי: להגיע בימי קדם למערה ולהטמין בה את האוצרות. אנשי משלחת המחקר הראשונה שהגיעה למערה הורידו מראש המצוק סולם חבלים, אך בגלל השיפוע השלילי בו המערה נמצאת, הראשון שנכנס נזקק לכישורי נינג'ה. הוא התנדנד על הסולם, צבר תנופה וקפץ לתוכה.

עוד מסלולי אתגר מומלצים למבוגרים בדרום:

ואדי משאש ונחל תקוע תחתון ליד מצוקי דרגות – כולל כ-6 ק"מ של קניונים מאתגרים עם סיכוי למעבר בגבים בנחל תקוע וכ-7 ק"מ של הליכה מנהלתית (רכב גבוה יחסוך 4 ק"מ ממנה).

ואם נראה לכם שהטיול המאתגר ביותר חסר כאן, אתם צודקים – קניון נחל דרג'ה הוא אכן המסלול הכי אקסטרים בדרום. אבל כדאי לצאת אליו רק לקראת האביב, כי המעבר בגבים הקרים והרבים שבו לא מומלץ בחורף, אלא אם יש לכם עמידות לקור כמו לכלב-ים.

נחל אוג תחתון
נחל אוג תחתון. צילום: אריה טננבאום

טיולי אתגר בדרום - למשפחות

צפון מדבר יהודה: נחל אוג תחתון מעגלי 

זהו אחד הקניונים הקצרים והיפים במדבר, העשיר בצמחייה אופיינית לאזור. ההליכה משלבת עלייה בקטעי אתגר בעזרת יתדות וסולמות.

עולים בקניון ויורדים מעל לנחל עם נוף מרהיב אל ים המלח והרי מואב. למסלול יש את כל היתרונות שמושכים אליו מטיילים (וזה גם חסרונו, כי הוא עמוס בשבתות, חגים וחופשת חנוכה).

המסלול מעגלי ולא ארוך מדי – אורך הקטע המאתגר הוא פחות מקילומטר. לכן, הוא מתאים מאוד לילדים, אך לא לקטנטנים ולא לבעלי פחד גבהים.

לרוב, ההליכה לא דורשת מעבר במים. והעיקר – מפלים יבשים מרובי יתדות וכיף. אפשרות להחנות את הרכב במיקום בטוח יחסית למדבר, ליד קיבוץ אלמוג.

צפון הערבה: קניוני תמר-צפית

שני קניונים קצרים ומאתגרים מתחתרים זה במקביל לזה, כל אחד עם האופי המיוחד שלו. לדעתנו קל יותר לעלות בתמר ולרדת בצפית, אך הבחירה שלכם.

קניון נחל תמר הקצרצר אורך רק כחצי ק"מ, אך ההליכה לוקחת זמן. יש בו שני סולמות גבוהים בשני מפלים יבשים יפים. המסלול לא מתאים לבעלי פחד גבהים, אך מי שרק קצת חוששים – יכולים להביא חבל ארוך ולאבטח אותו.

נחל צפית כולל הרבה מאד מדרגות סלע גבוהות, של 2-4 מטרים, חלקן עם יתדות. בתחתית המדרגות יש גבים קטנים רבים, העשויים להיות מלאים לאחר שיטפון, אך לרוב אין מעבר במים עמוקים. באמצע נחל צפית יש פינת זכרון צנועה ומרגשת לעשרת הנספים באסון צפית.

בין שני הנחלים נפרש נוף נפלא לערבה והרי אדום.

מומלץ לחוששים להשאיר רכב בשטח, לחנות בתחנת הדלק של צומת הערבה וללכת כקילומטר עד לתחילת נחל תמר. בסיום נחל צפית אפשר לשלוח את הנהג או ללוות אותו לרכב, כ-2.5 ק"מ של הליכה לצד הכביש.

עוד אופציה בצפון הערבה: נחל גוב – מסלול מעגלי, סיכוי גדול למעבר במים בגבים בחורף.

נחל תמר מפל תחתון
המפל התחתון בנחל תמר. צילום: דורית אביהר
מטיילים מטפסים על סולם בנחל תמר
נחל תמר. צילום: דורית אביהר
נחל גוב
נחל גוב. צילום: דורית אביהר
מטיילים בנחל גוב
מטיילים בנחל גוב. צילום: בית ספר שדה חצבה

רוצים גם לטייל וגם לשמור על הטבע?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו