תוצאות חיפוש

מלך, אלה ועמודים מחול:
מסלולים מומלצים בשבילים החדשים בתמנע

שירה מיטרני

אם יצא לכם לטייל בפארק תמנע לאחרונה, ודאי שמתם לב לשינויים בשבילים המסומנים בשטח הפארק.

לפני כמה שנים, מסמני השבילים של החברה להגנת הטבע החלו במסע לשרטוט של שבילים חדשים שמתאימים לכולם ולכולן, בזריחה ובשקיעה, להליכה קלה או לטיולים מאתגרים.

כל המידע על שני מסלולים מומלצים שיש בהם הכל: היסטוריה, גיאולוגיה, קסם טבעי וקסם מידי אדם.

כתבו אסף הולצר מפארק תמנע, ועומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע.

פארק תמנע
פארק תמנע. צילום: רן ברנשטיין

מה התחדש בתמנע

"השבילים בפארק תמנע מאפשרים למטיילים לגלות את הנופים המיוחדים של הבקעה. הם עוברים בנקודות טבעיות והיסטוריות מרתקות", מספר איציק בן דב, רכז סימון השבילים בוועדה לשבילי ישראל שליד החברה להגנת הטבע.

"בעבודת התכנון הושם דגש על מתן אפשרות רחבה יותר לשבילים מעגליים. דגש נוסף ניתן לחיבורם של השבילים ברחבי הפארק כדי  ליצור רצף שיאפשר למטיילים לתכנן טיולים במגוון מתווים ואורכים ברחבי הפארק." הוא מוסיף.

לאחר שלב של תכנון, מסמני השבילים של הוועדה לשבילי ישראל עדכנו בשטח את כל השינויים.

עמודי שלמה
עמודי שלמה. צילום: רן ברנשטיין

איך נוצרו עמודי הענק

הטבע והאדם חברו יחד ליצירת שני האתרים הבולטים ביותר באזור עמודי שלמה שבפארק תמנע. הטבע יצר לבדו את "עמודי שלמה"– קירות גבוהים הבנויים מאבן חול קשה וביניהם קניונים קצרצרים ועמוקים. לא רחוק משם בנו המצרים הקדמונים את "מקדש חתחור".

כיצד נוצרו העמודים?

הר תמנע שמעל עמודי שלמה בנוי ברובו מסלעי יסוד שעלו מעומק האדמה, כמו גרניט. ה"עמודים" עצמם, בנויים מאבן חול קשה בשילוב סלע המכונה קונגלומרט, תלכיד נחלים בעברית, שנוצר מחלקיקי גיר שמי הנחל שטפו.

לפני מאות מיליוני שנים, סלעי היסוד התפוררו במשך תקופה ארוכה. מרכיב מרכזי בהם הוא קוורץ, היוצר גרגרי חול. בתקופות קדומות, בהן האזור לא היה מכוסה באוקינוס, החולות התפרסו ויצרו שכבות-שכבות של אבן חול, קשה יותר או פחות. באזור עמודי שלמה אבן החול היא קשה.

כאשר הר תמנע התרומם, נוצר מצוק בחלקו הדרומי. רעידות אדמה ותזוזות קרקע גרמו ליצירות סדקים באבן החול הקשה, סדקים שהורחבו בתהליכי בלייה ארוכים על ידי מים ורוח.

כך נוצרו "העמודים" שגובהם כ-40 מטרים. בין העמודים ניתן למצוא בולדרים גדולים שנפלו מהמצוק ויוצרים הזדמנות נפלאה למשחקים עם ילדים ולתמונות מעניינות.

איך שלמה המלך קשור לכאן?

"החכם באדם" זכה שעל שמו יקראו מקומות שונים שבתכל'ס, אין להם שום קשר אליו. למשל, "אורוות שלמה" מתחת להר הבית.

כאן, במכרות הנחושת בתמנע, הארכיאולוג נלסון גליק חפר לפני 90 שנה וקבע שהם היו שייכים לשלמה המלך. חוקרים מאוחרים יותר ביטלו השערה זו וטענו שכל המכרות היו מצריים. אבל חקירות מתקדמות הראו שחלק מהמכרות היו בשיאם בימי דוד ושלמה.

האם זה אומר ששלמה שלט באזור ואנשיו הפעילו את המכרות? כנראה שלא, אך סביר שהיה סחר בנחושת בין ממלכת שלמה לבין כורי הנחושת, אולי מדיינים ואולי מצרים. בכל מקרה, שלמה קיבל את הכבוד והעמודים על שמו.

 

מסלול בשבילים החדשים: עמודי שלמה

כחלק מהשינויים שנעשו בשביל, סומן בצבע כחול מסלול חדש ויפהפה מסביב לעמודי שלמה.

המסלול המעגלי מתחיל ממערב לאזור מסלולי הטיפוס שליד עמודי שלמה, היכן שסלעי "התשתית המגמטית" – סלעי יסוד שנוצרו לפני יותר מ-535 מיליון שנים, נפגשים עם שכבת אבן החול הקדומה של עמודי שלמה.
מתחילים ללכת לצד שכבת סלע משקע אופייני וייחודי לתמנע. הוא אפילו נקרא כך – ״תצורת תמנע״. זה הסלע הבונה את הפסגה השטוחה של הר תמנע הניבטת אלינו מן המסלול. בשכבה זו ישנם מינרלים של נחושת ושל מנגן, ומכרות תמנע של זמננו התמקדו בכרייה שלה בדרום הבקעה.

ממשיכים ללכת מעל המצוק של עמודי שלמה הצופה לדרום הבקעה, ויורדים מזרחה לערוץ ודרך רכב שהובילה בעבר למחצבת גרניט. עוברים ליד אזור נוסף של מסלולי טיפוס וליד אתר הפעילות האתגרית של פארק תמנע. סיום המסלול הוא למרגלות המצוק של עמודי שלמה, דרך מקדש הכורים, ושם ניתן לחזור לנקודת ההתחלה במגרש החניה מול העמודים.

מסלול ותיק במקדש חתחור

כ-300 מטרים ממזרח לעמודי שלמה, נמצא מקדש מצרי קדום המוקדש לאלה חתחור, אחת החשובות במיתולוגיה המצרית – אלת היופי, האהבה, המוזיקה, המלחמה והכרייה.

ניתן ללכת במסלול משפחתי מעגלי קצרצר המתאים לכל מי שלא מתקשה בטיפוס של מעט מדרגות. השביל מטפס קלות לאורך מצוק אבן החול ומגיע לתצפית מעל המקדש. בנקודה זו קבעו עמוד עם צינור המכוון את המבט לציור סלע מהתקופה המצרית, בו ניתן לזהות את האלה חתחור והמלך רעמסס.

משם, יורדים במדרגות בנויות אל המקדש שלמרגלות המצוק. אמנם הוא לא מאוד מרשים אך הממצאים שהתגלו בו מרשימים וחשובים. בין היתר, פסלים מצריים מגולפים באבן חול מקומית ובהם ראש ספינקס, בעל גוף אריה וראש מלך ופסל של ראש אישה – אולי האלה ח'תחור.

החשיבות הגדולה של כריית הנחושת ומתכות נוספות הפכו את חתחור, האלה הפטרונית של הכורים במצרים העתיקה, לאחת החשובות בפנתיאון האלים המצריים. ההליכה מהמקדש חזרה אל חניית עמודי שלמה אורכת דקות ספורות במישור.

צילומים: רן ברנשטיין – ריינג'ר פארק תמנע

במפת הרי אילת  (20), שיצאה במהדורה חדשה ב 2022, מופיעה מערכת השבילים החדשים בפארק תמנע.

 

 

רוצים לשמור יחד על חיות הבר, הצמחים והנחלים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

לחצו כאן