תוצאות חיפוש

פארקים, אומנות, מזרקות ועוד הפתעות בבירת הנגב

מערכת החברה להגנת הטבע

"בואי אקח אותך לנגב, שם האלהים גדול לפחות כמו…"  שר מזמן שלמה ארצי. אם לא הייתם בשנים האחרונות בבירת הנגב המתפתחת, יש לנו כמה הצעות לבילוי בפארקים, אתרים היסטוריים, נופים מדבריים ואינסוף מזרקות.

בכתבה של עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע, תמצאו שפע רעיונות לטיולים של יום שלם ואף יותר. בבאר שבע תמצאו גם מקומות לינה, כולל מלונות בוטיק קטנים ומיוחדים ב״עיר העתיקה״.

 

🌷לסיור אומנות בבאר שבע, ובעוד אתרים בארץ, הצטרפו לסדרת הטיולים ״בשביל היצירה״, אחת מהסדרות של ״ארץ אהבתי" – טיולי האיכות למבוגרים של החברה להגנת הטבע.

דרך הפסלים בחצרים
דרך הפסלים בחצרים. צילום: עומר שפירא

"העיר העתיקה"

למה שמנו מרכאות על ״העיר העתיקה״? כי העיר הטורקית היא רק בת 120, ולא באמת עתיקה. (אגב, באר שבע העתיקה נמצאת בתל באר שבע, ליד עומר). אבל כולם קוראים לה כך וזה בסדר.

תמצאו בה יופי וקסם השונים מהשכונות הישנות בתל אביב ובמקומות אחרים. ברחובות סמילנסקי, אנילביץ' וסביבתם, חלק מהבתים עברו שימור והם יפים ומיוחדים כפי שנבנו בתחילת המאה ה-20.

בין השאר, תראו שם את תיאטרון הפרינג', בית הקפה ״עשן הזמן״, מבחר מסעדות ובתי קפה, מדרחוב ברחוב קק"ל (הידוע לוותיקים כ"רחוב 20 המטר"), מרכז אומני הנגב ועוד הפתעות. מומלץ לעלות לקומה השנייה של "מרכז הצעירים" ולראות את ציורי הקיר.

מוזיאון הנגב לאמנות ומוזיאון אמנות האיסלם

בחלק המערבי של העיר העתיקה שופצו שני מבנים גדולים והפכו למוזיאונים מרתקים. האחד משלב את הבניין הטורקי עם תוספת חדשה ובו שוכן מוזיאון האמנות, עם תערוכות מתחלפות. המבנה השני מרשים יותר וסיפור השימור שלו מרתק.

המבנה שימש כמסגד לבדואים ולטורקים מאז 1906 ועד ל-1948. עם הזמן הוא ננטש, ואז עלתה בקשה של בדואים להחזירו כמסגד פעיל. זה לא היה מעשי במרכז עיר שכמעט כל תושביה יהודים, וב-2011 הוחלט לא להקים מחדש את המסגד, אבל להציג בו תערוכה המציגה את תרבות ואמנות האיסלם. הדרכה מקומית מרתקת חושפת לעיני המבקרים תרבות לא מוכרת ורבת-יופי, עם כלי חרסינה וזכוכית, ויטראז'ים וציורים.

קטר 70414 בבאר שבע
קטר 70414 בבאר שבע. צילום: עומר שפירא

פארק הקטר 70414

מרגש לראות את הקטר המפורסם מהשיר של אריק לביא עומד בתחנה ממנה יצא לנסיעותיו. אגב, זה לא 70414 אלא אחיו התאום שנתרם לעיר במיוחד, וזו לא התחנה ממנה יצא, אלא התחנה הטורקית הישנה והיפה ששופצה היטב, בעוד שהוא יצא מהתחנה החדשה. ועדיין, האתר שווה ביקור, בעיקר עם מדריך המכיר את הסיפורים ההיסטוריים. הקטר נמצא קילומטר מערבה מהעיר העתיקה, לא הרחק ממוזיאון אנז"ק.

מוזיאון אנז"ק 

באוקטובר 2017 זכו תושבי העיר למחזה הזוי ומרשים במיוחד – עשרות פרשים בלבוש צבא אוסטרליה מימי מלחמת העולם הראשונה כבשו מחדש את העיר, לציון 100 שנה לכיבוש באר-שבע על ידי הבריטים והאוסטרלים. מוזמנים לראות כאן.

כדי לחוות את החוויה ואת הסיפורים האנושיים המרגשים של הקרב במלואם מומלץ לבקר, בתיאום, במוזיאון אנז"ק, הצמוד לבית הקברות הבריטי המטופח מימי מלחמת העולם הראשונה.

אנדרטת חטיבת הנגב

האנדרטה שוכנת על גבעה הצופה על באר שבע מצפון והיא מקום מרתק לכל הגילאים. ילדים ישמחו להתרוצץ בין מבני הבטון ובמנהרת בטון ארוכה המזכירה נחש. המבוגרים ייהנו מהתצפית, מהמידע אודות החטיבה ובעיקר מהאדריכלות הייחודית של דני קרוון והבנייה בבטון החשוף, המאפיינת מבנים רבים בבאר שבע, כמו בניין העירייה (שוותיקי העיר קראו לו "יד אליהו" ע"ש אליהו נאווי, שהיה ראש העירייה המיתולוגי במשך יותר משני עשורים).

מזרקה בפארק נחל באר שבע
מזרקה בפארק נחל באר שבע. צילום: עומר שפירא

פארק נחל באר-שבע ומזרקות בעיר

שלמה ארצי כבר אמרנו? אמפי-פארק נחל באר שבע עלה לכותרות כשההופעה הראשונה שנערכה בו הייתה של הזמר. מאז זרמו הרבה מים בשטפונות בנחל, והפארק סביב האמפי התפתח. מלבד מדשאות רחבות ידיים ואזורי פיקניק, תמצאו את גשר הרכבת הטורקי המשופץ מדרום לפארק, את אתר בית אשל הישנה ואת גולת הכותרת החדשה – האגם המלאכותי שייהפך בקרוב למרכז צפרות ומוקד משיכה לעופות מים, ולידו את המזרקה הגדולה ביותר בעיר.

אתר בית אשל הישנה

סיפור מרתק המוכר למעטים בלבד: יישוב שהוקם על ידי חלוצים שבאו ב-1943 כדי להפריח את השממה נגד כל הסיכויים, ועל ידי חלוצים וחיילים ששרדו בצורה כמעט בלתי אפשרית את הקרבות הקשים מול כוח מצרי גדול בהרבה במלחמת העצמאות. בשנים האחרונות המקום שופץ ושלטי הסבר מספרים את סיפורו המופלא.

אומנות ומזרקות בעיר

אולי מפתיע, אבל באר שבע היא כנראה "בירת המזרקות" של ישראל. המקום כאן קצר מכדי לפרט עליהן ועל פינות האמנות החבויות בעיר, ותוכלו להכיר אותן בסיור מודרך עם מדריך מקומי.

שביל סובב באר שבע

במיוחד בין ינואר למרץ, אם אין בצורת קשה, מומלץ לחובבי הטבע לצאת אל אחד המקטעים של שביל סובב באר שבע וליהנות מהפריחה ומנופי אדמת הלס הקמה לתחייה בחורף. לחובבי אירוסים, השביל פוגש בהם במרץ, ליד אנדרטת חטיבת הנגב. פירוט ניתן למצוא כאן.

דרך הפסלים ביער חצרים

זהו מקום נפלא לסיים טיול באזור, בעיקר בשקיעה – ברוב הימים השמש השוקעת גדולה ואדומה במיוחד. כמו ליתר המקומות שבכתבה, גם לכאן ווייז יוביל בקלות. הנסיעה בדרך כבושה וטובה לכל רכב. מלבד פסלים של אמנים ידועים הפזורים לאורך הדרך, תמצאו כאן בוסתן משוקם עם פינת פיקניק ולידו באר בעומק 35 מטר המכוסה היטב ברשת.

טיולי אומנות בבאר שבע ובכל הארץ

מעוניינים להכיר לעומק את באר שבע ואת האומנות שלה? הצטרפו לסדרת הטיולים ״בשביל היצירה״, אחת מהסדרות של ״ארץ אהבתי״ – טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע. בסדרה תמצאו טיול מודרך מרתק בבאר שבע, ועוד טיולים בתחומי אמנות מגוונים – ספרות ושירה, פיסול, קרמיקה ואמנות גרפיטי.

 

🌷מוזמנים לגלות עוד טיולים מיוחדים ומושקעים של ״ארץ אהבתי"

כמו למשל, לוקחים בהליכה, המשלבת נופים יפהפהיים ומסלולים מאתגרים; הנבחרת המציעה חוויות מהגליל הירוק ועד למדבר הפראי; או אתגרים לשבת לחובבי האקשן. ועוד הרבה אפשרויות של טיולים למבוגרים בתחומי עניין שונים וברמות קושי שונות.

סדרות הטיולים של ״ארץ אהבתי״ מציעות טיול אחד בחודש לאורך שנת הפעילות, וגם טיולי קמפוס וסופי שבוע מרוכזים הכוללים לינה. כל הטיולים מובלים על ידי המדריכים הבכירים ביותר של החברה להגנת הטבע ומדריכי אורח המומחים בתחומם.