תוצאות חיפוש

לאן מטיילים בעקבות ארון הברית

מערכת החברה להגנת הטבע

סיפור מיוחד לימים אלו הסמוכים ליום הכיפורים, על אחד הסמלים החשובים והמקודשים ביותר ביהדות שסימן את הקשר בין היהודי לאלוהיו – ארון הברית. 

עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע, חוקר איפה מסתתר ארון הברית ואיך אפשר לטייל בעקבותיו. סקרנים? הסיפור המלא בכתבה.

 

ואם אתם רוצים להכיר מקרוב עוד סיפורים ומקומות מההיסטוריה של היהדות והנצרות בישראל – אתם מוזמנים להצטרף לסדרת הטיולים "ברומו של עולם".

את הסדרה המרתקת מדריך ד"ר יוסי פז, מומחה לטיולי דתות, במסגרת סדרות הטיולים של "ארץ אהבתי".

🌷יש לנו עוד מבחר גדול של טיולים מיוחדים ומושקעים של ״ארץ אהבתי" – סדרת טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע.

כנסיית קריית יערים
כנסיית קריית יערים. צילום: לילך שלום

לפי המסורת היהודית, אֲרוֹן הַבְּרִית הוא הארון או המשכן בו נשמרו לוחות הברית. משכן הקבע שלו, עד שאבדו עקבותיו, היה בקודש הקודשים שבבית המקדש, ושם הוא צופה זהב ועוטר בזר מזהב.

אבל ארון הברית היה הרבה יותר ממקום משכן עבור לוחות הברית. יש שראו בו אובייקט בעל כוחות אלוהיים. יחסי המאמינים לארון היו של אהבה והערצה, וגם של פחד וחשש. לפי פרשנות מסוימת, שמואל הנביא ניסה "לחנך" את העם כי הכוח האלוהי אינו בארון עצמו – אלא באל שאותו הוא מייצג.

עד שהגיע לבית המקדש, עבר הארון גלגולים שונים ומשונים. המידע עליו הוא בעיקר מסיפורי התנ"ך, ובהמשך ממסורות ואמונות נוספות. ננסה לתמצת את הסיפור הארוך לכמה תחנות מרכזיות.

ואם אתם רוצים להגיע ישר לאתרי טיולים מיוחדים – המשיכו לסוף הכתבה.

נס בנהר הירדן

הנדודים במדבר. לפי ספר שמות, הארון נבנה על ידי בצלאל בן אורי על פי ציווי ה' שניתן למשה רבנו. האם כבר אז יכלו בני ישראל לייצר ארון גדול יחסית מצופה זהב ולשאת אותו כל הדרך מסיני לארץ המובטחת? הדעות חלוקות, אך כנראה שלא. סביר שבתקופת הנדודים שכנו לוחות הברית במשכן נייד ומתקפל לצורך נשיאה קלה.

חציית הירדן. אחד הרגעים הדרמטיים בתנ"ך הוא סיפור חציית הירדן על ידי בני ישראל. בתקופה ההיא סכר דגניה לא היה קיים כמובן, והירדן לא היה פישון כמו בימינו – אלא נהר אמיתי ושוצף. זאת בעיקר בימי האביב, התקופה בשנה שבה יהושע ובני ישראל חצו אותו.

לכן, לפי הסיפור, רק נס אלוהי יכול לאפשר את המעבר מבלי שהחוצים ישטפו בנהר עד ים המלח, פחות או יותר. ואכן, כמסופר ביהושע פרק ד': "נִכְרְתוּ מֵימֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵי אֲרוֹן בְּרִית ה’ בְּעָבְרוֹ בַּיַּרְדֵּן…" ברגע שבו הכהנים שנשאו אותו דרכו במי הנהר.

איור של משה וארון הברית
איור של משה וארון הברית. צילום: שאטרסטוק

מדוד המלך עד לאינדיאנה ג׳ונס

נפילת הארון בשבי הפלישתים. אירוע דרמטי לא פחות וקשה הרבה יותר הוא הקרב שבו הובסו בני ישראל על ידי הפלישתים והארון נקלח בשבי. לפי התנ"ך, הקרב היה באבן העזר, מקום שהמחקר מזהה כעזבת צרטא ליד ראש העין. כמסופר בשמואל א', פרק ד': ״וַיִּלָּחֲמוּ פְלִשְׁתִּים וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו וַתְּהִי הַמַּכָּה גְּדוֹלָה מְאֹד וַיִּפֹּל מִיִּשְׂרָאֵל שְׁלשִׁים אֶלֶף רַגְלִי: וַאֲרוֹן אֱלֹהִים נִלְקָח וּשְׁנֵי בְנֵי עֵלִי מֵתוּ חָפְנִי וּפִינְחָס״.

החזרת הארון מהפלישתים, או לפחות הסיפור הידוע לנו עליה, מבטאת את היחס הדואלי אליו – מצד אחד שמחה גדולה על חזרת הארון, ומנגד האסון הגדול שנפל על תושבי בית שמש שהיו הראשונים לראות את הארון חוזר. הוא הגיע על עגלה רתומה לשתי פרות, אך מכיוון שלא היו כהנים במקום והנוכחים לא היו רשאים לראותו – רבבות הוענשו והומתו על ידי האל.

ארון הברית באבו-גוש (ולא כדי לנגב חומוס…). מבית שמש הועלה הארון על ידי הכהנים לקריית יערים, מקום המזוהה בגבעה אשר בחלקו העליון של הכפר אבו-גוש של היום. לא נדון כאן אם זהו אכן המקום, אך הוא התקדש ככזה על ידי הנוצרים, שבנו בו את כנסיית "נוטרדאם של ארון הברית" .

העברת הארון לירושלים. עד אז, הארון נישא תמיד על כתפי הכהנים, להוציא את הזמן שהיה אצל הפלישתים ובעגלה בדרך לבית שמש. אך כאשר דוד ביקש להעלות את הארון מקריית יערים לעיר דוד, בפעם הראשונה נישא הארון בעגלה רתומה לבקר. אך אז הוא נטה ליפול מהעגלה, ועוזה בן אבינדב אחז בו כדי שלא ייפול – ונענש במוות מיידי. (ויש אפילו פרשנויות שטוענות כי בארון היה "כור גרעיני" קטן עם כח חשמלי אדיר…). אז הבין דוד שנשיאה על עגלה היא עבירה חמורה, ובפעם הבאה קרא ללוויים שיישאו את הארון לעיר דוד. להזכירכם, עדיין לא לבית המקדש שנבנה על ידי בנו שלמה.

לאן נעלם הארון אחרי חורבן בית ראשון? לשאלת מיליארד הדולר הזו אין תשובה, כלומר יש עשרות מיתוסים, אמונות, השערות, ספרים וסרטים שצצו מאז ועד היום (זוכרים את אינדיאנה ג׳ונס?). האם נלקח לבבל או למצרים? ואולי לאתיופיה, כפי שמאמינים נוצרים אתיופים. ואולי הוא נגנז אי-שם ומחכה להרפתקן או לכהן שימצא אותו…

פסל המדונה בכנסיית קריית יערים
פסל המדונה בכנסיית קריית יערים. צילום: לילך שלום

לאן אפשר לטייל בעקבות ארון הברית?

בית שמש וסביבתה תל בית שמש הוא אחד האתרים הנחפרים ביותר בארץ בשנים האחרונות. כרגע קשה לטייל בו, עד שייפתח בצורה מסודרת. אך ניתן ליהנות מתצפית יפה על עמק נחל שורק מהמרפסת של יקב מוני, מערבית לצרעה. לפי התנ״ך, בעמק הזה צעדו הפרות והארון, עוד מומלץ לבקר בגן פסלים יפה, שהוא גם גן זיכרון בתוך העיר בית שמש – גן גולן.

אבו-גוש

מנזר נוטרדאם של ארון הברית (בווייז: מנזר ארון הברית) כולל חצר יפה ונוף מרהיב של אבו-גוש וסביבתה.

במנזר הבנדיקטי תמצאו חצר וכנסייה מרשימים. הם אמנם לא קשורים ישירות לסיפור ארון הברית, אבל שווים ביקור. המנזרים סגורים בצהריים וכדאי לבדוק את שעות הפתיחה באינטרנט .

המסגד הצ׳צ׳ני (בווייז: המסגד החדש אבו-גוש). לא תמיד ניתן לבקר בו אבל מרשים גם לראותו מבחוץ עם ארבעה המינרטים המתנוססים לגובה.

נבי סמואל (קבר שמואל הנביא). האתר המקודש ליהודים ולמוסלמים הוא כיום זהו גן לאומי שהכניסה אליו ללא תשלום. שעות הפתיחה מופיעות באתר רשות הטבע והגנים. אם יש לכם מזל, תפגשו מדריך מתנדב שייצא אתכם לסיור פרטי מרתק. ואם לא – יש שלטי הסברה בחלק מהאתרים.

התחילו בסיבוב באזור החפירות והמבנים שחלקם שוחזרו, והמשיכו למבנה המרכזי שבו בית כנסת ומסגד, בחדרי תפילה נפרדים. אל תחמיצו את התצפית הנפלאה מהגג, אם אינכם מתקשים לטפס במדרגות. מומלץ גם לרדת בשביל נוח, כחמש דקות הליכה דרך הבוסתן, אל המעיין שבצד הצפון-מערבי של האתר.

נבי סמואל
נבי סמואל. צילום: לילך שלום

ויש לנו עוד...

אם ארון הברית מסקרן אתכם, ואתם מעוניינים לטייל בעקבותיו ובעקבות נושאים מרתקים ולא מוכרים נוספים בעולם היהדות והנצרות – תוכלו להצטרף לסדרת הטיולים "ברומו של עולם".

את הסדרה המרתקת מדריך ד"ר יוסי פז, מומחה לטיולי דתות, במסגרת  של ״ארץ אהבתי", סדרות טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע.

🌷מוזמנים לגלות עוד טיולים מיוחדים ומושקעים של ״ארץ אהבתי"

כמו למשל, לוקחים בהליכה, המשלבת נופים יפהפהיים ומסלולים מאתגרים; הנבחרת המציעה חוויות מהגליל הירוק ועד למדבר הפראי; או אתגרים לשבת לחובבי האקשן. ועוד הרבה אפשרויות של טיולים למבוגרים בתחומי עניין שונים וברמות קושי שונות.

סדרות הטיולים של ״ארץ אהבתי״ מציעות טיול אחד בחודש לאורך שנת הפעילות, וגם טיולי קמפוס וסופי שבוע מרוכזים הכוללים לינה. כל הטיולים מובלים על ידי המדריכים הבכירים ביותר של החברה להגנת הטבע ומדריכי אורח המומחים בתחומם.

רוצים גם לטייל וגם לשמור על הטבע הישראלי?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו