תוצאות חיפוש

הרי אילת

מטיילים בקניון שחורת
מטיילים בקניון שחורת. צילום: דב גרינבלט

מסלול יפהפה עם מעט אתגרים במדרגות הסלעים הגדולים. המסלול מתאים לטיול משפחתי קצר במזג אוויר נעים. הקירות הגבוהים של הקניון משנים צבעים בין שחור לאדום ובדרך יש גם תצפית מרהיבה על הרי אילת. אחרי שטפונות, אפשר לעיתים להנות מטבילה במים קרירים.

חשוב לדעת

• בימים של גשמים באזור, יש חשש לשטפונות והשהייה בנחל מסוכנת.
  • ההליכה בקניון מוצלת, והמשך המסלול חשוף לשמש.
  • בקיץ מומלץ להתחיל בשעות הזריחה מהשביל הפתוח ולהמשיך בקניון המוצל, או כשעתיים לפני השקיעה להתחיל בעלייה בקניון

תיאור המסלול

המסלול מתחיל בחניון הלילה שחורת, שאליו מגיעים מכביש הערבה. הכניסה לכיוון שחורת היא כ-9 ק״מ דרומה מצומת באר אורה, אך ניתן לפנות אליה רק מכיוון צפון. מי שמגיעים מכיוון אילת צריכים לפנות פניית פרסה בצומת באר אורה ולחזור דרומה. מכביש הערבה פונים ימינה (מערבה) לדרך עפר המשולטת ל"עמודי עמרם" ו"קניון שחורת" ומסומנת בסימון כחול.

קראו עוד

נוסעים בדרך העפר מכביש הערבה המסומנת בסימון כחול לאורך של 2.5 ק״מ. בפיצול שבו סככת עץ, פונים שמאלה עם סימון ירוק, וממשיכים לסוע 3.5 ק״מ עד חניון הלילה של קניון שחורת (בווייז: חניון לילה שחורת).

מחניון הלילה שחורת הולכים על שביל בסימון ירוק ובסימון שביל ישראל. ממשיכים ללכת בתוך הקניון, כ-1.2 ק"מ, עד שמגיעים למישור קטן ובו פיצול שבילים, בין שביל בסימון ירוק לשביל בסימון אדום.

פונים ימינה (בכיוון צפון-מזרח) ומתקדמים על השביל האדום. השביל מתחיל בטיפוס של כ-250 מטרים, שאחריו אוכף שממנו השביל מתעקל ימינה וממשיך בטיפוס של עוד כ-100 מטרים. לאחר מכן, יורדים כ-1.1 ק"מ עד לצומת בין השביל האדום שבו הלכנו לבין שביל שחור. משם פונים דרומה והולכים כ-600 מטרים, בחזרה לחניון לילה שחורת.

לאורך המסלול, שני מפלונים קטנים שמוסיפים מעט אתגר של טיפוס בעזרת יתדות.

לאחר שיטפון משמעותי, במהלכו ההליכה במסלול מסוכנת ואסורה, אפשר להנות מגבי מים נעימים בדרך.

הקניון מוצל ברובו, והמשך המסלול חשוף לשמש. בסיום הקניון ישנם עצי שיטה שתחתיהם ניתן לנוח בצל.

בדרך אפשר לראות מלכודת נמרים: מתקן עתיק נראה כגל אבנים, שימש את הבדואים בעבר לציד

איך נוצר קניון שחורת?

הרי אילת נוצרו בתהליך גיאולוגי שנמשך מאות מיליוני שנים. סלעי הגרניט שאותו רואים לאורך המסלול נוצר במעמקי כדור הארץ, ונחשף בעקבות תהליכים גיאולוגים.

הקניון הוא צוואר הבקבוק של נחל שחורת, המתחיל בהרי אילת הגבוהים ממערב. המים שזרמו בשטפונות נתקלו בסלעי הגרניט הקשים והתחתרו במשך שנים, עד שחצבו את הערוץ הצבעוני והמרשים.

גם היום, שטפונות באזור מעצבים את תוואי הקניון ואת עומקו בכל פעם מחדש.