תוצאות חיפוש

סכרים עתיקים

בנחל ממשית

מרכז הנגב והמכתשים

מסלול משפחתי, מעגלי קצר ומקסים סמוך לגן הלאומי ממשית. יש מעט אתגרי הליכה במדרגות סלע, ואחרי גשמים ייתכן שיהיו מים בגבים הקטנים בדרך. ישנה אפשרות להאריך את המסלול המעגלי ולהמשיך לטייל בערוץ הנחל.

חשוב לדעת

• אין לרדת לערוץ הקניוני של הנחל כאשר יש סכנת שטפונות. מי שמעוניינים יכולים לצפות בשטפון בנקודת תצפית בטוחה מעל הסכרים.
  • מי שבוחרים במסלול הקווי, מסיימים את המסלול בכביש 206, ליד סימן ק"מ 26.
  • בקיץ מומלץ בשעות הבוקר המוקדמות ושעות אחה"צ המאוחרות

תיאור המסלול

מכביש 25 מבאר-שבע לסדום, פונים ימינה בין סימני ק"מ 135 ל-136, ממזרח לדימונה. נוסעים למרחק קצר בכביש הגישה לאתר ממשית, ומגיעים לשער האתר שלידו לוח מידע של שביל ישראל.

קראו עוד

משער הכניסה לאתר ממשית, פונים ימינה מרחבת החנייה והולכים מערבה. מקיפים את האתר ליד הגדר ולפי הסימון, ואז פונים עם השביל שמאלה לכיוון דרום.

יורדים בזהירות ומגיעים לתצפית אל הסכרים הקדומים בערןץ של נחל ממשית.

לאחר התצפית, יורדים אל אפיק הנחל ואל הסכר התחתון. לרגלי הסכר יש צמחייה רבה, ובאביב אפשר להנות כאן מפריחה המלווה את המטיילים גם בהמשך המסלול.

ממשיכים ללכת בשביל המסומן המטפס על סלעי הגדה השמאלית (הגדה הצפונית) ויורד בחזרה לערוץ. עוברים ליד גב מים – שמתמלא בחורף רק לאחר זרימה של מי שטפונות בנחל או לאחר גשם משמעותי.

ממשיכים לטייל בערוץ בין עצי אשל. מאחורי העצים יש מפולות סלעים. מדי פעם, עוברים בקטעי אפיק חולי.

לאורך הדרך נעבור בבאר ממשית. זו באר מקורה בטון שדומה לאלו שהבריטים בנו בנגב כדי לספק מים לצאן ולגמלים של הבדואים.

מהבאר אפשר להמשיך במסלול קווי או לחזור במסלול מעגלי.

המסלול הקווי ממשיך בערוץ הנחל בכיוון כללי מזרחה, לעבר כביש 206, כביש צומת רותם-אורון – ולסיים את המסלול ליד סימן ק"מ 26. בדרך עוברים על פני שרידי טרסות חקלאיות עתיקות.

מי שבוחרים במסלול המעגלי, בחזרה אל מגרש החניה של ממשית, חוזרים מהבאר לאורך כמה עשרות מטרים בנחל ממשית, ואז פונים ימינה בכיוון צפון עם שביל בסימון שחור שנכנס אל תוך ערוץ קטן, חסר שם. הערוצון תוחם את אתר ממשית ממזרח.

מטפסים בערוצון ואחרי זמן קצר מגיעים לרמה. פונים שמאלה לאורך גדר האתר, וחוזרים לרחבת החניה שבה השארנו את הרכב.

אפשר לשלב את הטיול בסיור באתר ממשית – העיר הנבטית-ביזנטית העתיקה. הכניסה לאתר של רשות הטבע והגנים – בתשלום. ניתן להירשם מראש).

לינה והדרכה באזור: בית ספר שדה הר הנגב

• משך הליכה שעה וחצי במסלול מעגלי, 2-3 שעות במסלול קווי
  • רמת קושי בינונית
  • עונה מומלצת אביב, חורף, סתיו
  • מפת סימון שבילים מכתשים (14) - לחצו לרכישה!