חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי

חופים בישראל בסכנת הכחדה - אומרים לא לבניית מרינות חדשות בחופי ישראל

4/06/2019

 

 

 

 

בימים אלה מתגבשת תכנית להקמת מרינות על החוף ב-6 ערים.

לחצו על שם העיר כדי לחתום על עצומה נגד בניית המרינה: 


 

המדינה מגבשת תכנית מתאר ארצית למעגנות (מרינות) לחופי הים התיכון, שנותנת מענה לצורכי ענף השיט, החינוך והספורט. במסגרת התכנית מתוכננים אלפי מקומות עגינה חדשים ליכטות פרטיות בערים גדולות לאורך החוף. הערים שיפגעו הן נהריה, חיפה, חדרה, נתניה, תל אביב ובת-ים.

 

המשמעות: פגיעה בבעלי החיים, בנוף החופי ובנו הציבור!

במדינה קטנה כמו שלנו, בה חופי הרחצה הם מקום מפלט חינמי ואהוב, חייבים להשאיר אותם נגישים לכולם. חיסול החופים הפתוחים המשמשים את הציבור הרחב כדי שיהפכו ל"מגרשי חנייה" ליאכטות פרטיות הוא בגדר כישלון לאומי. גם בעלי החיים שחיים בחוף ובמים ייפגעו כתוצאה מהבנייה.

 

 

 

המרינה בחוף תל אביב 

       

 

 

החוף הסמוך לחוף תל ברוך בתל אביב בו מתוכננת מרינה נוספת. צילום: משה פרלמוטר

 

אז מה כן: כיוון שקיימות כבר מרינות גדולות כמו הרצליה ואשקלון, אנחנו ממליצים להסדיר ולהרחיב אותן, ואם יש צורך נוסף במתקני ספורט וחינוך ימי, אז להקים מתקנים ימיים קטנים.

 

המרינות משרתות קבוצה מצומצמת בלבד 


אנחנו מבינים את הביקוש למקומות עגינה נוספים, אבל הם יתנו מענה לכמות מצומצמת של תושבים, בעוד שהביקוש לחוף ים פתוח, זול, זמין ונגיש קיים וגדל כל הזמן. כך שסדר העדיפויות האמיתי של המדינה צריך לתת מענה לביקוש של רוב הציבור לחופי ים פתוחים ונגישים, לפני שנותנים מענה לציבור מצומצם.

 


 

צבי הים ייפגעו  
מרינות חדשות יפגעו באתרי הטלה של צבי ים, כי שטח החוף יצטמצם ולצבים יהיה פחות חול. המרינה לא רק תפגע בשטח בו היא ממוקמת אלא תצמצם גם את שטח החוף מצפון ומדרום לה בגלל תופעה הנקראת "הסעת חולות". 


 

אפשר לפתח את החופים אחרת 

 
עיריות שרוצות לפתח את החופים באמצעות מרינה כמוקד עירוני, טועות לדעתנו. עדיף לפתח טיילת עם מסעדות ובתי קפה עם גישה למים, מאשר טיילת עם מבנה ימי חוסם.                                                                                                          
 צילום: אלון ארסטר 

                                         
 

מה אפשר לעשות כדי להגדיל את מקומות העגינה ולענות על הביקושים?


 אפשר להסב מבנים ימיים קיימים למרינות, כמו למשל מעגנת רידינג בתל אביב והנמל המערבי בחיפה. לצורכי ספורט וחינוך ימי אפשר להקים מתקנים ימיים נקודתיים וקטנים במקומות שיש צורך בכך. הפתרונות האלה לא פוגעים בסביבה החופית ולא גורעים שטחי חוף נוספים מהציבור, ויכולים להכפיל את ההיצע הקיים היום של 3000 מקומות עגינה.


אנחנו דורשים מראשי מינהל התכנון, שבראשם משרד האוצר, לעצור את הפגיעה בחופים הציבוריים ולמנוע את גזילת החופים מהציבור הרחב!

 


 

סוגרים את הים: עד 2030 יוקמו חמש מרינות חדשות. מי צריך אותן? דרור פויר, גלובס, 11.1.20

 טלי קדמי , רכזת מעורבות הציבור שלנו, מספרת למה היא מודאגת מהתכנית  כאן, 25.6.19

ארגוני הסביבה נאבקים במדינה על הקמת חמש מרינות חדשות  הארץ, 11.6

דואגים לבעלי היאכטות על חשבון החוף של כולנו . ערן בן נון, דה מרקר, 16.4.19

בשורה לבעלי היאכטות: אלה הערים שבהן יוקמו מרינות חדשות. יעל דראל, דה מרקר, 11.2.19

הוכן בשיתוף עם ארגוני הסביבה נייר העמדה המלא שלנו