חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
בחר דרגת קושי
חיפוש טיול בטקסט חופשי
פייסבוק
ניוזלטר

מדווחים על חיות בר דרוסות

 

החברה להגנת הטבע פועלת להסדרת מעברים בטוחים לחיות בר,שיעזרו למנוע את הפגיעה בהם


רשת הכבישים העניפה בישראל מתפתחת ומאפשרת לנו להגיע בנוחות ממקום למקום. אבל באותו זמן, הפיתוח יוצר סכנה ואתגר לחיות הבר. בעלי חיים כמו צבאים, דורבנים, גיריות, צבים, צבועים, לוטרות ואחרים מתקשים לחצות את הכביש בלי להידרס ולסכן את חייהם ואת חיי הנהגים בכביש. הכבישים גם מפרידים בין האוכלוסיות של בעלי החיים, ונוצרת בעיה דמוגרפית וגנטית המשפיעה לרעה על הדור הבא של אוכלוסיות שלמות של חיות הבר ויכולת הישרדותן בעתיד.
המודעות הגוברת לקושי ולסיכון הקיים לבעלי חיים כתוצאה מכבישים, הביאה את המתכננים להוסיף ולבנות מעברים מיוחדים עבור בעלי חיים בכבישים חדשים או כאלו שעוברים הרחבה ושדרוג, אך עדיין בעשרות כבישים אין פתרון עבור בעלי החיים ונדרשת הערכה ארוכת טווח כדי לבדוק האם המעברים החדשים הם הפתרון הנכון.

 


כיצד אתם יכולים לעזור?
דווחו על בעלי חיים שנפגעו בכבישים!

אם נתקלתם בחיית בר דרוסה מחוץ לשטח עירוני, כנסו לאפליקצית WAZE ולחצו:
דיווח >> סכנה >> על כביש/ בשולי הכביש>> בעל חיים

שימו לב:

• מטעמי בטיחות, הדיווח יעשה ע"י מי שאינו נוהג.
• אנא דווחו רק מחוץ לשטח העירוני ורק על חיות בר (לא כלבים וחתולים).
• הדיווח אינו עובר לרשויות המטפלות בפינוי פגרים מהכביש, לשם פינוי הפגרים אנא דווחו לרשויות המתאימות.
הדיווחים שלכם ייכנסו למאגר נתונים. מן המאגר נכין את "אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר". כבישים אדומים נבחרים ייבחנו ע"י מרכז היונקים של החברת להגנת הטבע, בסיוע מתנדבים ומומחים. בעזרת תצפיות ומצלמות מעקב נבין לעומק אלו בעלי חיים נדרסים, מהם הגורמים לכך ומה ניתן לעשות. את ההמלצות שיתקבלו נפרסם לציבור ולמקבלי ההחלטות ונלחץ ליישום הפתרונות. 
 

 

 

 


     לחצו למפה המלאה

 

 

 

מה חסר לנו כרגע כדי לעזור לבעלי החיים?

אין לנו מספיק נתונים שנאספו מכבישים ביהודה ושומרון (למעט צירים ראשיים). נשמח שהנוסעים בכבישי יו"ש יגבירו עירנות וידווחו ב waze אם נתקלתם בחיות בר דרוסות.
בימים אלו מבוצעות עבודות אינטנסיביות בכביש 1, לשם בניית מעבר אקולוגי לחיות בר, בסמוך לשואבה. נשמח לקבל דיווחים בעיקר במקטע שבין שער הגיא ועד מחלף שואבה, על מנת להשוות נתונים של דריסות בעלי חיים, לפני ואחרי פתיחת המעבר.
לאורך כביש 90, מים המלח ועד אילת, הצטברו עדויות משנים קודמות על דריסות של בעיקר יעלים , שפנים ואוכלי נבלות. הסיבה נעוצה כנראה בתופעה ייחודית של נביטה ראשונית בשולי כבישים בסביבה מדברית זו בשל ניקוז הגשם אל שולי הכביש. כתוצאה מכך אוכלי עשב, ובעיקר יעלים, המגיעים להיזון מעשב ראשוני זה נדרסים ולעיתים, בעקבות כך, נדרסים גם אוכלי פגרים הבאים להיזון מהם. לבעייה זו פיתרון פשוט יחסית בדמות ריסוס במעכבי נביטה טרם תחילת החורף. אנו זקוקים לדיווחים שלכם לאורך כביש 90. 
 

היכן כבר קיימים מעברים?  

  • גשר עילי מעל כביש 70 באזור בת שלמה
  • מעבר מעל כביש 6 באזור גבעת ניל"י לצורך שימור ערכי הטבע והנוף של רמות מנשה
  • מעבר עילי בכביש 1 במסגרת עבודות השיפור שלו, בקטע שבין שער הגיא למחלף שורש.
    בתמונה מופיע הגשר בהדמייה לפני בנייתו. הגשר הבנוי כוסה באדמה ואליה הושבה הצמחיה הטבעית שהועתקה ממקומה
    מעבר עילי לבע
     
     
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • גשר אקולוגי מעל כביש 85 סמוך לצומת עמיעד, עבור עדר הצבאים שחי באזור
  • שדרוג 4 מעברי ניקוז קיימים מתחת לכבישים, בעמק החולה, והוסדרו בהם מעברים ללוטרה הנמצאת בסכנת הכחדה בישראל. בעת שטפון במעברים הלוטרות נרתעו, עלו לכביש ונדרסו. השדרוג כלל גידור הכבישים ויצירת מעבר בתוך תעלות הניקוז מעל קו המים המקסימלי שיאפשר ללוטרות לעבור בתוך התעלות גם בזמן שטפונות.