חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי
 

עוצרים לפני שדוהרים

26/05/2014

19.10.2014, דה מרקר, "התקציב עוצר את הרכבת"

הפרויקט הגרנדיוזי להנחת מסילת רכבת כפולה לאילת יעוכב למשך שנה בעקבות המצוקה בתקציב המדינה והקיצוצים שייערכו בעקבותיה בתקציבי הממשלה. התנגדות כבדת משקל אחרת הופנתה מצד ארגוני הסביבה, בהובלת החברה להגנת הטבע, ובגיבוי המשרד להגנת הסביבה. אלה טענו להרס נופי מוגזם.

 

YNET מפרסם: בסקר שנערך בנושא עמדות הציבור ביחס לתוואי הרכבת לאילת, נמצא ש58% מהנשאלים השיבו שפגיעה בשונית האלמוגים (כתוצאה מתוואי הרכבת המוצע כיום) ישפיע לשלילה על החלטתם האם להמשיך ולנפוש באילת. לקריאה, לחץ כאן

 

קראו מה המומחים כותבים על פרויקט הרכבת לאילת: לתקציר הדו"ח לחצו >>

 

 20 צעירים יצאו למסע מדימונה לאילת בסימן השלכותיו ההרסניות של פרויקט הרכבת על הנגב, הערבה ואילת >>


• "חוצה בדרכו שורה של שמורות טבע וישנה באופן בלתי הפיך את נופי ארץ בראשית, הקרקע, החי והצומח ומכאן לפגיעה קשה בהנאת האדם ממרחבי הטבע המדבריים"
• "יחייב במוקדם או במאוחר את הקמת נמל התעלה ולכן עלול להיות קריטי לגורל שונית האלמוגים הייחודית באילת"
• "יעלה מיליארדי שקלים למדינה - יבטל וידחה פרויקטים חיוניים להסעת המונים במקומות נדרשים"
• לא יביא תועלת לנגב בכללותו, לא צפויה כל השפעה על פיתוח הנגב מצפון לאילת"
• "הגשר היבשתי יספק שירות יקר ולא אמין ביחס להובלה בתעלת סואץ ואף חברת ספנות לא תעשה בו שימוש" 

 

הקביעות של המומחים בדו"ח לא נלקחו מתוך סרט ולא נאמרו רק על ידי אנשי סביבה. הדברים האלו נכתבו בעבודת תחקיר מקיפה של מומחים מתחומים רלוונטיים שונים, ביניהם אפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר, שבחנו את מטרות פרויקט הרכבת לאילת. לקריאת הדוח המלא
גם השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שהגיש ערר על ההחלטה לאשר את הפרויקט, קרא לאחרונה לעצירת הדהירה: "אין סיבה שבדהירתה, הרכבת תרמוס אוצרות טבע שלא יסולאו בפז. אף שזה לא פשוט לשנות את ההחלטה, אנו נעשה הכל עד הרגע האחרון".
ואחרי ששומעים את כל זה - אי אפשר שלא לתהות כיצד הפרויקט המגלומני של קו הרכבת לאילת מקבל אישורים במסלול מזורז וחפוז מבלי שנבחנו השלכותיו. 

חניכי חוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע בכתובת אנושית בערבה: לא לרכבת לאילת!

 

פרויקט הרכבת בעיתונות: "מסלול התנגשות"
>> כלכליסט, 21.10.13: פרץ בדיון על הרכבת לאילת: "כל מי שדוהר שיעצור בתחנות ביניים"
>> ידיעות אחרונות, 21.10.13: שונית האלמוגים באילת בסכנה
>> ידיעות אחרונות, עמיר בן דוד, 4.10.13: מסלול התנגשות - ראש המוסד לשעבר מזהיר ממעורבות סינית בקו הרכבת לאילת
>> דה-מרקר, 20.10.13: לא חכם ולא משתלם - "מומחה ספנות: רכבת מטענים לאילת אינה כדאית כלכלית"
>> גלובס, 15.10.13: מיזם מגלומני - הטור של אביב לביא
>> וואלה, 28.11.13: "רכבת לאילת שטסה ב250 קמ"ש זה לא רק לא כדאי - זה מופרך"

>> וואלה, 12.12.13: " הרכבת לאילת לא תצליח לשבור את המונופול המצרי".

<< ידיעות אילת, 13.12.14:" אומרים לא לרכבת לאילת".

<< ידיעות אחרונות, 3.1.2014: עוצרים את הפגיעה בטבע

 

אם לא נעצור עכשיו, הילדים שלנו יחשבו שירדנו מהפסים.
החברה להגנת הטבע שמה לנגד עיניה את הובלת העשייה והפעילות למען עצירת הפרויקט עד שלא ייבחנו השלכותיו באופן מקיף. אנו דורשים בשם הציבור לבחון היטב את הצרכים, ההשלכות וסימני השאלה הרבים שעולים - במיוחד כאשר מסכנים נכסי טבע ציבוריים כארץ בראשית ומפרץ אילת. הציבור הישראלי חייב לדעת שכל פרויקט, במיוחד פרויקט עתיר משאבים כזה שיעלה למדינה 30 מיליארד ש"ח, ייבחן וישקל באופן מקצועי ומקיף לפני שדוהרים לשפיכת כספים. 

 


עדכונים אחרונים:

26/05/14 הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת קיימה היום דיון בנושא כדאיות הפרויקט. בסיכום הדיון ביקש כהן ממשרד מבקר המדינה לעקוב בעיין פקוחה אחרי הנושא הזה, לעבור על הדוחות ולראות האם יזמי התכנית מסתכלים על כל ההיבטים הקשורים להקמת הרכבת לאילת.

> 6/10/13 החברה להגנת הטבע פנתה לוועדת השרים לענייני פנים בבקשה לדחות את ההחלטה עד שתיבחן באופן שקול, בטרם תתקבל החלטה בלתי הפיכה. למרות זאת, ב-6.10.13, אישרה ועדת השרים לענייני פנים ושירותים את בניית קו הרכבת לאילת.
> 8/10/13 השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הגיש ערר על החלטת ועדת השרים. משמעות הערר: ההחלטה תגיע להכרעת הממשלה.
> 21/10/13
 הנושא עלה לדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מירי רגב ובועדת הכלכלה בראשות ח"כ אבישי ברוורמן. ומי לא הגיעו לדיון? נציגי משרד התחבורה.
החברה להגנת הטבע הציגה
מסמך בו 7 מומחים מתחומים שונים קוראים לעצור לאלתר את קידום הפרויקט (לחצו לקריאה)
"כל שכונה שבונים באיזה יישוב, בוחנים אותה מכל הזוויות, וכאן - בפרויקט הכי גדול ויקר שהיה פה אי פעם, לא בחנו כלום, אין כל בדיקה רצינית של המשמעויות של התכנית. לא ייתכן שהחלטה כזאת תתקבל ככה", כך אמר היום, השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ.

19/11/13 נערך מושב מיוחד בנושא הרכבת, במסגרת כנס ישראל - שדרות. השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, התייחס לסוגיה:" אני הייתי השר היחיד בממשלה שהצביע נגד הפרויקט, כי אני לא מוכן להיות שותף למעשה חלם", אמר השר פרץ. "הפרויקט הזה מקודם בחוסר תכנון מוחלט: ראשית, מדובר בהרס הטבע האגדי של הנגב, שאין הרבה מקומות כמותו בעולם כולו. אי אפשר להרוס כזה אזור, שאלוהים נתן לנו במתנה, בבת אחת. שנית, המדינה משקיעה 100 מיליון שקל בתכנון בלבד, ואף אחד, נכון לעכשיו, לא יודע איך הרכבת תתחבר לעיר אילת. שאלתי את שר התחבורה על כך - הייתכן? זה אחד המעשים הכי חסרי אחריות ושאינם מתקבלים על הדעת"
> 2/1/14 הממשלה דחתה את הערר שהגיש השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, על אישור הקמת הרכבת לאילת. החברה להגנת הטבע פנתה לשרי הממשלה בבקשה לעצור את קידום הפרויקט – "הוא בעל השלכות רבות ומשמעותיות, במגוון של תחומים. אם ייצא לפועל, תושבי המדינה ישלמו עליו מחיר כבד במשך שנים רבות"

 



מסילות, גשרים, גדרות, מטענים, חישמול ורכבת אחת דוהרת מבלי לעצור ולחשוב. הדמיית תוואי הרכבת לאילת במרחבי ארץ בראשית. צילום: דב גרינבלט, הדמיה: תומר הררי.  

 
זה מתחיל במילים גדולות, מיזם שמסווג "אסטרטגי" והבטחות שקשה לעמוד בפניהן. ואז מתחילים לבדוק ולחקור ומגלים שמדובר בפיל לבן.
האם לא מגיע לנו, תושבי המדינה, שפרוקטים כל כך עצומים יתקבלו לאחר בחינה מעמיקה?
בפברואר 2012, החליטה ממשלת ישראל על הקמת קו רכבת מב"ש לאילת. על פי ההחלטה, הרכבת היא מיזם אסטרטגי שמטרותיו רבות: הסעת נוסעים, הובלת מטענים, הפיכת נמל אילת לנמל בינלאומי וגשר יבשתי בין אסיה לאירופה ופיתוח הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו.
אז אמרו לנו שאלו המטרות, אז איפה הבעיות?  
בשלב הראשון, החלה החברה להגנת הטבע לבחון את השלכותיו הסביבתיות של הפרויקט המגלומני. תוואי הרכבת המתוכנן צפוי להשפיע באופן קריטי ואנוש על אחד מאזורי הנוף והטבע החשובים ביותר בארץ שהוגדרו כ"ארץ בראשית". המסילה תחייב הקמת תשתיות מורכבות שיצלקו את שמורות טבע המרהיבות, המהוות מסדרונות אקולוגיים, בתי גידול יחודיים ואזורי טיולים. גם העיר אילת תעבור שינויים מהותיים, על מנת להתאים את עצמה להיקף המטענים המדובר – כולל כריית נמל תעלה ותשתיות רבות – שעלולים לפגוע בשוניות האלמוגים ובאטרקטיביות התיירותית שלה.
כך, הסתבר לנו שמעולם לא נערכה בחינה לגבי ההשלכות על העיר אילת, המפרץ ושונית האלמוגים, על אף שנמל התעלה הוא חלק מרכזי בהגשמת מטרות הממשלה. עוד הופתענו לגלות שורה של נושאים שלא נבדקו מבחינה כלכלית, חברתית ובטחונית, שלהן השלכות כבדות על החיים של כולנו.


החברה להגנת הטבע תומכת בקידום תחבורה ציבורית ובהגברת הנגישות לפריפריה בדרום הארץ. השאלה – באיזה מחיר? והאמנם הפרויקט ישיג את התועלות הנטענות שלו?

בימים אלו נשלמה
עבודה מקיפה שנערכה על ידי מומחים מתחומים הרלוונטיים לפרויקט, אשר בחנה אחת לאחת את מטרותיו (לקריאה לחצו). המסקנה המרכזית העולה מהעבודה, היא שכולן לא עומדות במבחן הביקורת והמציאות ובמילים אחרות - הפרויקט לא ישיג את אף אחת מהמטרות שהציב לעצמו! 
העבודה נערכה עבור מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית והחברה להגנת הטבע ורוכזה על ידי פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית וצוות מומחים מתחומים גיאו-אסטרטגיים, תחבורה יבשתית, תחבורה ימית והיבטים סביבתיים. אלו הן המסקנות הבולטות מהעבודה:
♦ סימולציה של הגשר היבשתי מעלה שהוא יספק שירות יקר, ולא אמין בהשוואה להובלה בתעלת סואץ.  אי לכך אף חברת ספנות לא צפויה לעשות שימוש בגשר יבשתי כזה. יתר על כן, גם אם תחסם תעלת סואץ יעדיפו כל חברות הספנות לשוט סביב דרום אפריקה כחלופה אמינה וזולה יותר.

♦ הנסיעה ברכת תהיה יקרה מאוד כך שלא תהווה חלופה אמיתית לנופשים המתכוונים להגיע לעיר. 
♦ התחרות בין הרכבת המיועדת לתעופה הפנים ארצית עלולה להחריף את הגירעון הצפוי מהפעלת שדה התעופה החדש בתמנע. כך עלול להיווצר מצב בו יוקמו שני מיזמים גרעוניים עתירי הון בעלות של עשרות מיליארדי ₪, ששניהם יחייבו סבסוד ממשלתי יקר לשם תפעולם. 
♦ הרכבת לא תביא תועלת לנגב בכללותו ולאור העובדה שרכבות לא יעצרו כמעט בערבה, לא צפויה כל השפעה על פיתוח הנגב מצפון לאילת.

♦ לאור שדרוג כביש הערבה, וההפרדה בין המסלולים בו, מספר התאונות החמורות והקטלניות בו צפוי לפחות.  לכן התרומה של הרכבת לשיפור הבטיחות צפויה להיות מינורית.

♦ הפעלת הגשר היבשתי תחייב את הקמת נמל תעלה שמשמעויותיו הן הכספיות והן הסביבתיות על המפרץ טרם נבחנו אך מעלים חשש של ממש מפגיעה בלתי הפיכה בשונית האלמוגים ועל כן לתיירות לאילת.

♦ לסין יש מבט אסטרטגי רחב לגבי מערב אסיה, בו יש לאירן תפקיד מרכזי.  הקמת הרכבת לאילת בסיוע סיני לא תשנה את תמונת הדברים הללו. 
♦ הכרזות בדבר היות הגשר היבשתי תחליף לתעלת סואץ עלולות לגרום למתחים עם מצרים.  בד בבד, עסקה אשר תאפשר נוכחות סינית בישראל עלולה לגרום למתחים עם ארה"ב. לכן נראה שמבחינה גיאו-אסטרטגית אין תועלת בהקמת הקו לאילת באמצעות הסכמים בין מדינות.

♦ הפגיעה הנופית והסביבתית בנגב ובערבה, אשר הוגדרו כ'ארץ בראשית', תהיה אנושה. 

ועכשיו מישהו צריך להתעורר לפני שהרכבת נוסעת לחלם במקום לאילת. הספינים על הלטאות מחווירים אחרי שמקשיבים למומחים מכל כך הרבה תחומים והחברה להגנת הטבע מתכוונת לפעול ללא לאות כדי שמקבלי ההחלטות יכירו את השאלות ויתמודדו איתן, ובעיקר עם התשובות העולות, בעיניים פקוחות ומבלי ללכת שבי אחר סיסמאות ללא כיסוי.


צילומים: דב גרינבלט, אפי פרי, גל אייל וארכיון החברה להגנת הטבע.