חיפוש טיולים ומסלולים

אזור טיול: צפון->כרמל ורמות מנשה
שמורת טוף כרם מהר"ל

איך מגיעים
מתחילים מכביש 4. אם מגיעים מכיוון דרום: בצומת פארדיס פונים צפונה ואחרי כ- 5 ק"מ פונים ימינה לכיוון כרם מהר"ל. ממשיכים בכביש גישה כ- 2 ק"מ, (בדרך עוברים תחנת דלק, את הכניסה לעופר) עד שמגיעים לסימון שבילים כחול שנמצא מצד שמאל לכביש. ניתן לראות רחבת עפר קטנה ושער ידני סגור. אם מגיעים מכיוון צפון: מגיעים לצומת אורן - כביש 4 (דרך מחלף עתלית/ כביש בית אורן), נוסעים דרומה כ- 8 ק"מ ואז פונים שמאלה לכיוון כרם מהר"ל.

המסלול
המסלול מתחיל בשביל ג'יפים בסימון שבילים כחול. חונים בתחילת המסלול כי אין דרך להיכנס עם הרכב. השביל עובר בין מטעי אבוקדו ומתחבר לסימון שבילים ירוק – מעגלי. עם ההגעה לסימון הירוק פונים ימינה, ומתחילים לטפס על השמורה (לא צעירה מדי, לא גבוהה מדי, לא נמוכה מדי, ככה היא באמצע). בסוף העלייה פונים שמאלה וצועדים, כשמתחתינו נמצא הטוף החשוף. ממשיכים בדרך ומתחילים ללכת במגמת ירידה בין עצי הזית, החרובים ופרח נץ החלב. בסוף המסלול (רגע לפני נקודת ההתחלה) אפשר להנעים את הזמן בצלו המחבק של עץ החרוב הגדול, לטפס, לנוח וליהנות מהפשוט. בשביל להגיע חזרה לאוטו חוזרים באותה דרך בה הגענו (סימון שבילים כחול).

דרגת הקושי אינה מצביעה על רמת הבטיחות

שמורת טוף כרם מהר"ל נץ חלב הררי

נץ חלב הררי

קצת היסטוריה
בשמורה מתקיימות תופעות גיאולוגיות ייחודיות המאפיינות את ההתפרצות הוולקנית מתחת לפני הים. ניתן לראות את הטוף – האפר הוולקני מהתפרצות הגעשית, מתחת לפני אוקיינוס התטיס, שהייתה במקום לפני 100 מיליון שנה, פעם כשהיה פה ים. במסלול ניתן לראות את הפריחה המיוחדת והלבנה של נץ החלב וצמחייה ים תיכונית אופיינית לאזור- עצי זית עתיקים, עצי חרוב ואלת המסטיק. אם מחפשים ממש טוב, אפשר למצוא גם מאובנים של צדפים ושבלולים ימיים קדומים. כמו כן החי בשמורה אופייני לכרמל וכולל שועלים, ארנבות חוגלות והמון תלוליות של חולדים.

חרוב מצוי
עץ החרוב, הכה נפוץ בארץ ישראל, יהווה תפאורה של צל, ריח וטעם לאורך הטיול שלנו, ולקראת סוף המסלול אף נוכל לנוח למרגלותיו.

שמורת טוף כרם מהר"ל. חרוב מצוי
חרוב מצוי. צילום: פואד מועדי, מרכז להב"ה מגאר

החרוב הוא עץ ירוק עד ממשפחת הקסלפיניים (סדרת הקטניות). החרוב יכול להגיע לגובה של 10 מטרים והוא מאריך ימים. קיימים עצי זכר- שימו לב לריח המוזר שהם מפיצים, ועצי נקבה- ממנה מתפתח הפרי בצורת תרמיל גדול, אכיל וטעים. ברפואה העממית הוא נחשב לבריא ועוזר נגד מגוון מיחושים כמו שלשול, פצעים כואבים בפה, בעיות נשימה, שיעול ועוד.

נץ החלב ההררי
צמח נץ החלב כולל 275 מינים של גיאופיטים. לאורך השמורה נוכל להתרשם מהפריחה המיוחדת של נץ החלב ההררי- גיאופיט בעל בצל ממשפחת השושניים האופייני לבתות וחורשים של אזורי ההר. הצמחים נמוכים, כמעט צמודים לקרקע. העלים, הבוקעים בראשית החורף, שרועים על הקרקע. תפרחותיו צפופות, לבנות ויפות.

הדרכה באזור: בי"ס שדה חוף הכרמל

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו