חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי
 

סתימת פיות נוסח רכבת ישראל

רכבת ישראל: לא רוצה נציגי ארגוני סביבה
ומשרדי ממשלה סביבתיים במועצה הארצית

- רכבת ישראל מבקשת למנוע מחמישה חברי ועדה: נציגי רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קק"ל, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות, מלהשתתף בישיבות המועצה הדנות בנושא מעבר מסילת הרכבת בנחל יתלה. זאת לקראת הישיבה בנושא בשבוע הבא. 
- החברה להגנת הטבע: "במקום לקדם את הרכבת המהירה, הרכבת שוב גוררת רגליים ומעמידה דרישות אבסורדיות, שכל תכליתן היא סתימת פיות בשל חוסר יכולתה להתמודד עם הטיעונים הסביבתיים והמקצועיים שהועלו נגד תוכניותיה".

4 ביוני 2009

רכבת ישראל פנתה השבוע, באמצעות משרד עורכי הדין אגמון ושות', ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, גבריאל מימון, בדרישה למנוע מחמישה חברי ועדה: נציגי רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קק"ל, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות, מלהשתתף בדיוני הוועדה בנושא מעבר מסילת הרכבת בנחל יתלה.

הפנייה הגיעה לקראת הדיון שאמור להתקיים ביום שלישי הבא, בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע), בנושא החלופה הסביבתית למעבר המסילה בנחל יתלה. על פי דרישה זו של הרכבת, בדיון על החלופה הסביבתית לא יהיה ולו נציג אחד של ארגוני הסביבה ומשרדי הממשלה בעלי האוריינטציה הסביבתית ולכן נשאלת השאלה - מי, אם כך, אמור לייצג בדיון את העמדה הסביבתית?

"סותמים פיות כי לא יכולים להתמודד עם טיעונים סביבתיים מקצועיים"

בחברה להגנת הטבע: "רכבת ישראל כנראה בהיסטריה, אחרת אי אפשר להסביר את פנייתה המגוחכת וחסרת הבסיס למועצה הארצית. הדיון ביום שלישי הבא הוא דיון תכנוני בלבד, ולא דיון בהתנגדויות, ולכן דרישתה של הרכבת היא אבסורדית ומטרתה היא סתימת פיות ודחיית כל ביקורת לגיטימית. על פי גישה זו של רכבת ישראל, אם כל מי שיש לו ביקורת על  תוכנית זו או אחרת, יהיה מנוע מלהשתתף בדיונים באותו הנושא, מרבית משרדי הממשלה יהיו פסולים מראש מלהשתתף בכל אותם דיונים הקשורים אליהם או למשרדם.

לצערנו, במקום שרכבת ישראל תקדם את הדיונים ואת הרכבת המהירה, היא שוב גוררת רגליים ומעמידה דרישות אבסורדיות, שכל תכליתן סתימת פיות בשל חוסר יכולתה להתמודד עם הטיעונים הסביבתיים והמקצועיים. הרכבת ממשיכה בקו העקבי של חוסר רצון מוחלט לשמוע דעות מנוגדות לשלה, לתת מענה אמיתי ומבוסס לביקורת מקצועית עליה, ואף מנסה לגרום לכך שמוסדות התכנון כלל לא יישמעו את העמדה הסביבתית ".

במשרד החקלאות, שכבר הגיבו לפנייה זו, דוחים את טענות רכבת ישראל מכל וכל.


רקע: המאבק סביב אופן מעבר הרכבת בנחל יתלה

החברה להגנת הטבע מנהלת מאבק ציבורי ברכבת ישראל, סביב מעבר מסילת הרכבת באזור נחל יתלה. רכבת ישראל מעוניינת להעביר את המסילה מעל הנחל, תוך גרימת נזק בלתי הפיך לנוף ולערכי הטבע הייחודיים שבאזור. החברה להגנת הטבע, לעומת זאת, מעוניינת לקדם את קו הרכבת במהירות האפשרית, תוך בחירה בחלופה סביבתית, שתמנע את הפגיעה האנושה בטבע, על ידי מעבר קו הרכבת במנהרה, מתחת לנחל.

מומחים שונים, בהם פרופ' אלפרד האק, בעל שם עולמי בתחום מינהור רכבות, מסכימים כי החלופה הסביבתית ישימה מבחינה הנדסית, היא אינה יקרה יותר ומשך ביצועה לא יהיה ארוך יותר והם מפריכים אחת לאחת את טענות הרכבת על ייקור העלויות והארכת משך זמן העבודות, אם תיבחר החלופה הסביבתית. אל ההתנגדות הרשמית למעבר קו הרכבת מעל נחל יתלה, אותה הגישה החברה להגנת הטבע לפני כחודש, הצטרפו כ-3500 איש, בהם חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן, שורה של אנשי אקדמיה בכירים, אנשי רוח, מוסיקאים, אומנים ואישי ציבור רבים.