חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

הצטרפו אלינו להמשך המאבק למען נחל יתלה!

גם רכבת מהירה. גם טבע. 
לקראת קידום עבודות הפיתוח של הרכבת המהירה לירושלים, החברה להגנת הטבע קוראת לביצוען בצורה הסביבתית ביותר, תוך בחירת חלופת המנהור בשמורת נחל יתלה ומציאת פתרון ראוי לעודפי העפר, ללא פגיעה בשטחים הפתוחים ובשמורה.
אנו זקוקים לעזרתכם במאמץ להציל את נחל יתלה מהרס חסר תקנה ומיותר!

הצטרפו אלינו להפגנה המכריעה לתמיכה בחלופה הסביבתית מול המועצה הארצית, בקריאה לקידום הרכבת המהירה רק במנהרה, שתמנע את הפגיעה בנחל יתלה המרהיב.

הזדמנות אחרונה להציל את נחל יתלה!
משמרת המחאה תתקיים ביום 4.8.09 בשעה 9:00 בבוקר מול משרד הפנים, רחוב קפלן 2, ירושלים. המעוניינים להצטרף מוזמנים להשאיר כאן את פרטיהם:

*שם פרטי
*שם משפחה
*דואר אלקטרוני
*טלפון
טלפון נוסף

באילו עוד דרכים תוכלו לסייע?

חתמו על העצומה

נחל יתלה בהרי ירושלים. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
נחל יתלה בהרי ירושלים. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן:
"לא לתת לקו הרכבת לפגוע בנחל יתלה"

חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2005, פרופ' ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הצטרף להתנגדות של החברה להגנת הטבע למעבר קו הרכבת תל אביב - ירושלים בנחל יתלה וקורא למועצה הארצית לתכנון ובנייה לבחור בחלופה הסביבתית שתמנע פגיעה אנושה בטבע. המשך כתבה

כולנו מסכימים: רכבת מהירה היא אמצעי מועדף ובעל ערך סביבתי להסעת המונים, המהווה חלופה תחרותית לשימוש ברכב פרטי ובאמצעי תחבורה ציבורית אחרים.  פיתוח של מערכת הרכבות בישראל בשנים האחרונות הוא מגמה מבורכת, לאחר שנים רבות של התעלמות והזנחה.

כולנו מסכימים: קו הרכבת החדש בין תל-אביב לירושלים הוא צורך חיוני, שיאפשר קשר יומיומי מהיר ויעיל בין הערים הראשיות דרך נמל התעופה בן-גוריון, יתרום לפיתוח ירושלים, לשגשוגה ולחיזוקה, ויהווה מרכיב חשוב במערך התחבורה הציבורית בישראל.

איננו מסכימים: שהקמת הקו החדש תהיה כרוכה בגרימת נזקים סביבתיים קשים ובלתי ניתנים לשיקום בפנינות טבע ייחודיות בהרי ירושלים, במיוחד כאשר קיימות חלופות ביצוע הניתנות ליישום ומונעות את הנזקים כליל. קו הרכבת החדש, במיוחד בקטע המזרחי שלו, מעמק איילון ועד לירושלים, הכולל כריית מנהרות ארוכות במרחב עם נגישות קשה ובעל רגישות סביבתית קיצונית בלב הרי יהודה,  ותחנה תת קרקעית בירושלים, הוא אחד הפרויקטים המורכבים, המסובכים והמאתגרים ביותר לביצוע, שנעשו וייעשו במדינת ישראל. הוא מחייב שימוש בטכנולוגיות ביצוע חדישות והסתייעות בידע בינלאומי לתכנון מדוקדק, ניהול וביצוע איכותי של הפרויקט.

מה כל כך מיוחד בארץ הכפירה? ארץ הכפירה היא אחד משני מרחבים פתוחים, חשובים ביותר בקנה מידה ארצי ועולמי, המשתרעים בהרי יהודה, ממערב לירושלים. היא משתרעת מצפון לכביש ירושלים – תל אביב וכוללת את ערוצי הנחלים אילן, יתלה וכפירה ויובליהם, ואת שלוחת משלטים, שלוחת הר הרוח ושלוחת הר עוזרר שבין הנחלים. (המרחב השני, מדרום לכביש, כולל את ערוצי הנחלים שורק, רפאים וכסלון ויובליהם, והשלוחות שביניהם)

מרחב ארץ הכפירה מהווה חלק רב חשיבות ב"מסדרון" אקולוגי ארצי, החיוני לשמירת מגוון המינים הייחודי של ישראל.  היא משמרת כמה מיחידות הנוף ההיסטוריות של ארץ בנימין והרי יהודה, במיוחד את נוף הטרשים והמצלעות הדרמטי, המהווה חלק מהנוף הקדום של תקופת המקרא.

בנופים אלה מתקיים פסיפס של בתי גידול ייחודיים של צומח וחי, שהבולטים בהם הם הטרשים והבתה – בתי גידול ייחודיים שהצטמצמו מאד בהרי יהודה, בעקבות פיתוח החקלאות וייעור אינטנסיבי ברוב שטחם. במרחב פזורים שרידי ישובים קדומים מתקופות שונות.

ולבסוף, בגלל כל התכונות שלעיל, ארץ הכפירה מהווה גם מרכיב ייחודי במכלול האפשרויות לפעילות וקליטת קהל מטיילים ונופשים בשטח הפתוח, שמיעוט היישובים והיעדר פיתוח כלשהוא יוצרים תחושות מאתגרות של ראשוניות וריחוק למבלים בו. שימורם של כל הערכים הללו במרחב זכו להתייחסות ולהגנה בתוכניות מתאר שונות הקובעות בחלקו הגדול של המרחב את הקמתם של שמורת טבע ויער "ארץ הכפירה".

למה לשמור על נחל יתלה? נחל יתלה הוא הנדבך המשמעותי והמיוחד ביותר בארץ הכפירה. זאת, בגלל תופעת הנוף והטבע שבמורדו, שאין דומה לה במרחב הרי יהודה כולו – הנקיק של נחל יתלה, הידוע בפי תושבי האזור והמטיילים גם כ"הקניון השחור". מדובר למעשה בנקיק (gorge) צר ועמוק (עד כ- 50 מטר), שהתחתר על קו שבר ואורכו כ- 250 - 300 מטר. ההתחתרות יצרה מצוקים ומשטחי סלע חלקים, בעיקר בצדו המערבי של הנקיק. בגלל עומקו וצרותו של הנקיק והיותו מוצל רוב שעות היום, יש בו עושר צמחיה גדול הכוללת בין היתר עצים גדולים ושיחים נדירים. כל זה יוצר מעין "גן עדן" ירוק-עד וקריר כל ימות השנה, מוקד קינון ופעילות למינים רבים של ציפורים, הנטוע בנוף מרהיב של מצלעות האופייניות לאזור זה, בשולי "הכפיפה הגדולה" של הרי יהודה לעבר שפלת יהודה. באזור ניתן לצפות בצבאים, דורבנים ויונקים אחרים כמו גם בעופות דורסים ממינים שונים.  נקיק היתלה הוא הנכס העיקרי של ארץ הכפירה - האטרקציה המפתיעה, הגדולה והחשובה ביותר, השמורה למטייל כשכר לתעוזתו ומאמציו.

תוכנית רכבת ישראל למעבר המסילה החדשה לירושלים בגשר מעל הנקיק והעבודות הנדרשות להקמתו, מאיימות לפגוע בנחל יתלה ובסביבתו באופן אנוש וחסר תקנה. החברה להגנת הטבע ושותפיה למאבק דורשים מרכבת ישראל ומוסדות התכנון את יישומה של חלופה סביבתית שהוצעה על ידי רשות הטבע והגנים, למעבר המסילה במנהרה מתחת לנחל. חלופה זו, שגובתה בחוות דעת של מומחים מחו"ל ומישראל, הוכחה כישימה  הנדסית, ברת ביצוע בעלות כספית נמוכה ובפרק זמן קצר מהנדרש לביצוע תוכנית רכבת ישראל, ובטיחותית באותה מידה. אימוצה של החלופה וביטול הגשר יבטל גם הצורך לעבודות כלשהן בנחל ויבטיח שימור נופו וערכי הטבע שבו לדורות הבאים.

עמק איילון בשפלת יהודה הוא מכלול נופי שנקבע לשימור בתוכניות מתאר שונות בגלל ייחוד נופו החקלאי המעובד באינטנסיביות, בגלל רגישותו האקולוגית כשטח פתוח ורציף ובגלל מורשתו התנ"כית-היסטורית המונצחת בפסוק "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון". כאן רדף יהושע בן נון אחרי חמשת מלכי האמורי והשיגם.
 
מטיילים באזור. צילום: יותם בר-איל, החברה להגנת הטבעכמות עודפי העפר שמקורם בעבודות לכריית מנהרות הרכבת  ושאין להם שימוש בפרויקט עצמו או לצרכים אחרים, עלולה להגיע לכדי 500 אלף מ"ק ויותר. רכבת ישראל מבקשת לערום עודפי עפר אלה בלב השטחים החקלאיים הפתוחים בעמק איילון, תוך שינוי משמעותי לנוף המוגדר כנוף מורשת שיש לשומרו ופגיעה באזור רגיש אקולוגית, במערכת הניקוז ובאיכותם החקלאית של השטחים המעובדים כיום. החברה להגנת הטבע, ארגוני סביבה והגופים האמונים על החקלאות מאוחדים בעמדתם שיש לנייד את העפר לשטח מופר הדורש שיקום - מחצבת בית מאיר, המהווה פצע פעור בהרי יהודה. עודפי העפר יוכלו להוות חומר מילוי למחצבה, מבלי לאפשר חציבה נוספת, ממנה חוששים תושבי האזור.

בקרוב יוכרע עתידם של נחל יתלה ועמק איילון. המועצה הארצית לתכנון ובנייה תכריע בקרוב בשאלת חלופות המנהור בנחל יתלה ובסוגית עודפי העפר. זאת במסגרת הדיון  בתוכנית מתאר משלימה לתוכנית הרכבת, שעל הקמתה הורתה המועצה בשנת 2007 בעקבות דרישתה של החברה להגנת הטבע. תוכנית זו מיועדת לפתרון נושאים חיוניים לביצוע העבודות שלא נכללו בתוכנית המקורית לקו החדש, כמו סימון אתרים לעודפי עפר, אתרי התארגנות לקבלנים ודרכי גישה לעבודות.



נוסח ההשגה למועצה הארצית  נוסח השגת החברה להגנת הטבע
נוסח ההשגה למועצה הארצית  נוסח ההשגה למועצה הארצית - נא לא להעביר יותר השגות חתומות, תאריך שליחת ההשגות עבר.
מצילים את נחל יתלה  מצילים את נחל יתלה
מסמך: ארץ הכפירה - עמדת החברה להגנת הטבע לוועדת סדן  מסמך: ארץ הכפירה - עמדת החברה להגנת הטבע לוועדת סדן
מסמך: ארץ הכפירה-יתלה - מסמך רשות הטבע והגנים לוועדת סדן  מסמך: ארץ הכפירה-יתלה - מסמך רשות הטבע והגנים לוועדת סדן
פרוטוקול מועצת גנים ושמורות לאומיים מיום 6.11.08  פרוטוקול מועצת גנים ושמורות לאומיים מיום 6.11.08
עודפי עפר בעמק איילון  עודפי עפר בעמק איילון