חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג פעילות
חיפוש פעילות בטקסט חופשי
 

עוצרים את חוק התכנון והבנייה החדש

21/02/2012

חדשות טובות, בינתיים. לאחר מאבק עיקש, ובעזרתכם כמובן, הלחץ עשה את שלו: "רפורמת המרפסות" נכנסה להקפאה ולא תאושר במושב החורף הנוכחי. בחברה להגנת הטבע, אשר שותפה במטה לתכנון אחראי אשר ניהל את המאבק, מרוצים מהדחייה:

"אנחנו מברכים על כל דחייה באישור החוק. מדובר בהצעת חוק שנויה במחלוקת, בלשון המעטה, המאיימת על חיי כל אחת ואחד מאיתנו. לכן אנחנו מקווים כי פסק הזמן יאפשר לבחון באופן ציבורי, שקוף וראוי, את נושא התכנון בישראל, במקום לקדם רפורמה דורסנית והרסנית".

 

הנוף הישראלי במיטבו כעת. הירוק שולט בכל, משובץ בפריחה יפהפיה באין ספור צבעים. מי שלא יוצא אל הטבע בימי השמש החורפיים לא יודע מה הוא מפסיד. האמירה הזאת תקבל משנה תוקף אם חוק התכנון והבנייה החדש יעבור בכנסת: השטחים הפתוחים שלנו, אלה שאנחנו יוצאים אליהם בשבתות ובחגים, אלה שמכילים בתוכם את המגוון הביולוגי הנדיר של המדינה הקטנה הזאת, יימצאו בסכנה ברורה ומיידית.

על מה מדובר? חוק התכנון והבנייה החדש ("רפורמת המרפסות") מגיע בימים אלה לאישורה הסופי של הכנסת, והממשלה מתכוונת להעביר עוד בטרם יסתיים מושב החורף הנוכחי. לאחר שנתיים של דיונים ושינויים מזעריים בחוק, המאבק מגיע לרגע ההכרעה. כל אחד ואחת מאיתנו עוד יכול להשפיע.

מהו חוק התכנון והבנייה החדש? החוק ישפיע על חיי כל אחד ואחד מאיתנו. מדובר בחוק עצום, בן קרוב ל-600 סעיפים, שיחליף את החוק הנוכחי וישאיר לנו מערכת תכנון סגורה יותר לאזרח הפשוט, שומרת פחות על הסביבה, חברתית פחות ופרוצה יותר לשחיתות ולהשפעה של בעלי הון. מדובר בחוק שהוא אנטי צדק חברתי.

החוק החדש, אם יתקבל, ימזער את יכולתם של אזרחים מן השורה וארגונים סביבתיים וחברתיים להשפיע על החלטות תכנון שיפגעו בכולנו. הועדות תוכלנה לאשר בניית כבישים ראשיים או מגדלים ליד ובתוך שכונות מגורים, להפקיע שטחים ירוקים ושטחים חקלאיים לצורכי בנייה, להימנע מבנייה לדיור בר השגה ודיור ציבורי.

פרויקט הולילנד. שטחים פתוחים
פרויקט הולילנד. בפעם הבאה הכל יהיה חוקי

להחלטות כאלה (ורבות נוספות) יש השפעה עצומה על חיי האזרחים, אך האזרחים לא יוכלו להשפיע: ללא קשר לגודל התכנית, כל תכנית תיסגר בועדה אחת בלבד, זכות הערעור תוגבל מאד ובכל ועדה יהיה רוב אוטומטי לגורמים מטעם הממשלה. בנוסח החוק מסתתרים סעיפים בעייתיים לרוב, חלקם הוכנסו אליו ברגע האחרון וללא דיון, כמו זה המבטל את החובה לערוך בדיקה של ההשלכות הסביבתיות בתכניות בנייה.

מה אפשר לעשות? המטה לתכנון אחראי, בו שותפה החברה להגנת הטבע, מגייס אתכם, אנשים שאכפת להם מדמותה הפיזית והחברתית של הארץ. לאחר הרשמה (על ידי כתובת דוא"ל או בפייסבוק), תתבקשו לבצע פעולה אחת ביום: משימה אינטרנטית יומית שתיקח דקות ספורות מזמנכם, אבל תצטבר לכדי תנועה ציבורית רחבה שתבהיר למקבלי ההחלטות שהעם אומר לא לחוק הבנייה והתכנון.

להצטרפות למאבק לחצו כאן

עוד דברים שאתם צריכים לדעת על חוק התכנון והבנייה החדש:

>> מי ישמור על השטחים הפתוחים? החוק פוגע בשטחים הפתוחים בישראל: אם יעבור, החלטה על שינוי ייעוד של שטחי טבע או חקלאות צריכה לעבור רק ועדה אחת וזכות הערעור על ההחלטה הוגבל עד מאוד.

>> הולילנד בחסות החוק. השינויים שמציע החוק במבנה מערכת התכנון פותחים פתח מסוכן לשחיתות, להשפעה של מקורבים בועדות התכנון, ולפגיעה באיזונים ובבלמים שמבטיח החוק הקיים.

>> ביטול מערך הבקרה. החוק מבטל את האיזונים והבלמים המבטיחים פיקוח ציבורי על הליך התכנון. נקבע עקרון גורף, לפיו כל תכנית תידון ללא קשר להיקפה או חשיבותה בוועדה אחת בלבד, ללא קיומה של מערכת היררכית המבטיחה בקרה. יתרה מכך, החוק אינו כולל מנגנונים לשיתוף הציבור בהליכי התכנון.

>> פגיעה באוכלוסיות חלשות ומעמד הביניים. הרכיב החברתי היחיד שהוכנס לחוק, דיור בר-השגה - מוגדר באופן שמרוקן מתוכן את המושג. החוק כולל רק דיור להשכרה ודירות קטנות במחיר שוק, ואינו כולל כלל התייחסות להתערבות במחירי דירות והקצאתם לפי קריטריונים לזכאים. זה יגרום לביטול מוחלט של פרויקטים עתידיים ולפגיעה בפרויקטים קיימים בתחום.

שטחים פתוחים
חבל עדולם (למעלה) ועמק יזרעאל (למטה). השטחים
הפתוחים, טבעיים וחקלאיים כאחד, בסכנה

>> התעלמות מתמרורי אזהרה של גורמי המקצוע. במהלך חמישים ישיבות שנערכו במסגרת הועדה המשותפת לפנים וכלכלה בנושא חוק התכנון והבנייה החדש הועלו מאות טענות והערות של גורמי מקצוע, אשר בסופו של דבר לא הוטמעו כלל בהצעת החוק.

>> סמכויות רחבות מדי לשר הפנים. החוק החדש מאפשר לשר הפנים לעקוף את הליכי התכנון באמצעות הכרזה על "מרחב תכנון מיוחד" להקמת יישוב חדש, שכונה, או תשתיות. למעשה, לשר הפנים יש אפשרות לאשר בנייה כמעט ללא כל דין וחשבון.

>> הפערים בין הפריפריה למרכז רק יגדלו. החוק מעביר אחריות רבה אל הרשויות המקומיות, אך לא מקצה להן תקציב וקובע כי מי שלא יעמוד בתנאים סמכויותיו יעברו למשרד הפנים. רשויות חלשות לא יעמדו בנטל ומשרד הפנים, גם כאן, ייכנס לתמונה.

>> הבעיה איננה בתכנון. בישראל, כפי שהוכח כבר, יש מלאי עצום של שטחים לבנייה. לא מערכת התכנון מונעת את הבנייה, אלא הממשלה עצמה.

>> אבל מה עם המרפסת שלי? סיסמאות ("רפורמת המרפסות") זה יפה, אבל האמת היא אחרת: החוק לא נותן מענה לעילה המרכזית לשמו נכתב, קרי קיצור הביורוקרטיה בכל הקשור להליכי הרישוי. כל זה לא מפריע להשתמש בתירוץ של הביורוקרטיה של הליכי הרישוי על מנת לשנות מהיסוד את הליכי התכנון.

כתבות נוספות שיעניינו אותך