חיפוש טיולים ומסלולים

מפה: הרי יהודה (8-9)

סימון שבילים: שחור, אדום

תאריך עדכון המסלול: 31.7.17

מצפה משואה שבעמק האלה הוא אחד האזורים המטוילים ביותר ובצדק: הוא קרוב למרכז הארץ, יש לו תצפית מרהיבה, והוא כולל אתר פיקניק מרווח ונוח.

בקיץ 2016 סומן על ידי הועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע בשיתוף עם קק'ל, מסלול מעגלי של 2 ק"מ שיוצא מהמצפה וחוזר אליו. מסלול שמתאים למשפחות, עם עליות וירידות לא קשות, שעובר גם בחורש טבעי עם תצפית להרי יהודה וגם ביער נטוע של קק"ל. רובו של המסלול מוצל והוא מתאים גם בקיץ, אחר הצהריים או מוקדם בבוקר.

מפת המסלול (לחץ להגדלה)

הוראות הגעה למצפה משואה

מצומת האלה נוסעים דרומה על כביש 38 לכיוון בית גוברין ואחרי 3 ק"מ פונים ימינה למצפה משואה, משם נוסעים קילומטר וחצי, עד שמגיעים לחניון המצפה והמגדל.

מה לכתוב ב-waze? מצפה משואה.

נקודת התחלת המסלול
מהחנייה של מצפה משואה חוזרים לכיוון ממנו הגענו עד שמגיעים לשלט של שביל ישראל, שם ישנו סימון שחור משולב עם סימון שביל ישראל. זוהי נקודת ההתחלה:

תיאור המסלול
יורדים עם הסימונים שחור ושביל ישראל דרך יער אורנים, ואחרי שחוצים דרך עפר מתחילים לעלות בחורש הטבעי בין עצי אלון, אלה, בר זית ואשחר. ממשיכים עד להצטלבות בה פונים שמאלה עם הסימון האדום.

החל מנקודה זו, נפרשת בפנינו תצפית יפה להרי יהודה מכיוון מזרח, ולכיוון השכונות החדשות של בית שמש. אחרי הליכה קצרה, דרך העפר מתעקלת ימינה, והשביל האדום עוזב את הדרך שמאלה אל תוך החורש.

נמשיך לרדת בשביל האדום, בדרכנו נבחין בשרידים של טרסות אבן שמסמנות גבולות של חלקות חקלאיות עתיקות. השביל האדום מגיע עד לגבול שבין החורש ובין היער האורנים הנטוע, פונה שמאלה וממשיך בירידה, כאשר משמאלנו חורש טבעי ומימיננו היער הנטוע.

בסוף הירידה מגיעים למטע זיתים, נלך כאשר המטע מימיננו, נחצה את דרך העפר ונעלה ישר אל תוך יער אורנים.

בכניסה ליער נבחין בעיגול רחב – הסברה הרווחת היא שזהו כבשן ששימש בעבר לייצור סיד מאבני גיר, לצורך הכנת טיח לאיטום בורות מים וקירות בתים. זוהי נקודת עצירה נחמדה וה"כבשן" יכול לשמש היום כפינת מנוחה נעימה.

לאחר מכן השביל עולה ומשתלב עם דרך עפר וממשיך במגמת עלייה בתוך היער עד לנקודת ההתחלה.

טוב לדעת
אל תוותרו על רחבת התצפית, שקרובה לנקודת ההתחלה והסיום של המסלול. התצפית מרהיבה ורואים ממנה במערב את שפלת יהודה ומישור החוף, ובמזרח את הרי ירושלים וחברון. מומלץ להתחיל או לסיים בפיקניק במתחם המוצל והמוסדר שליד המצפה.