חיפוש טיולים ומסלולים

נק' סיום: מגרש החנייה של נחל הקיבוצים
אורך מסלול: כ- 1 ק"מ
משך הטיול: כשעה וחצי
הערות: הליכה במים עמוקים, לעיתים אף מגיעים לגובה הכתפיים גם עבור אדם מבוגר. למרות שההליכה במים הקפידו לחבוש כובע ולשתות הרבה מים.
נחל הקיבוצים. צילום: הילה יוסף

אין דבר שיכול לשמח יותר, ביום קיץ חם ולח, מאשר טיול מים. הזיכרונות היפים ביותר שלנו מהילדות שייכים לטיולי המים. אחד האזורים האחרונים בארץ בו עוד ניתן ליהנות מטיול מים אמיתי, עם הליכה במים בעומק של כמטר וחצי, וצמחיית נחלים סבוכה נמצא דווקא באחד האזורים הנמוכים והחמים ביותר- עמק בית שאן. עמק בית שאן נמצא בחלקו המזרחי של עמק יזרעאל ובשל שפע המים בו משמש כאזור חקלאי פורה מאוד, לאחרונה הוכרז האזור בו נמצאים עין חומה, עין מגדל ונחל הקיבוצים כ"פארק המעיינות". הפארק יפה, שופע מים ומציע מסלולים מסוגים שונים. מראה שפע (יחסי) של מים באזור עלול להטעות את המטיילים. רוב המעיינות בעמק בית שאן נמצאים בתהליכי התייבשות והמלחה וללא שינוי במדיניות המים בזמן הקרוב יהפכו, גם הם, ליבשים ומוזנחים, מה שיפגע במערכות הביולוגיות ובצמחייה המתקיימים לצד המעיינות ויחסל את אחד האזורים האחרונים הראויים לתואר "טיול מים" בישראל. המוצלח מבין המסלולים אשר מציע פארק המעיינות הוא נחל הקיבוצים.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש מספר 71 מעפולה לבית שאן, בצומת השיטה פונים דרומה לכביש 669, כביש זה מתעקל דרום מזרחה, חולף על פני הקיבוצים בית אלפא וחפציבה, חולף על פני הכניסה לגן השלושה (סחנה) ומיד אחרי הכניסה לקיבוץ ניר דוד מתעקל בעיקול חזק ימינה (דרומה) כ 700 מטר לאחר מכן עיקול נוסף והפעם שמאלה ומיד אחריו צומת. בצומת זאת פונים ימינה (דרומה) לכיוון ירושלים, ועל דרך העפר הראשונה, כ- 100 מטרים מדרום לצומת פונים שוב ימינה (מערבה) ולאחר נסיעה של כמה מטרים מגיעים למגרש חניה מוסדר. שם מחנים את הרכב ומשם מתחילים בהליכה של כ-5 דקות לתחילת המסלול. הסוף המסלול חוזרים למגרש החנייה.

נחל הקיבוצים, מבט מהצד

נחל הקיבוצים, רוחצים בנחל

סיפור דרך
מצד ימין למגרש החנייה תבחינו בזרימתו של נחל הקיבוצים, המשיכו בהליכה לצד הנחל כנגד כיוון הזרימה ותגיעו לבריכת אבן- לכאן תגיעו בסוף המסלול. המשיכו בהליכה בשביל עפר רחב לצד הנחל ותחצו איתו אל הגדה השנייה, המשיכו ללכת על דרך העפר כאשר הנחל נמצא משמאלכם ואתם מתקדמים בהליכה על השביל כנגד כיוון הזרימה של הנחל.
לאורך הנחל תבחינו בצמחיית נחלים טיפוסית- קנים, פטל קדוש, גומא ועצי תמר. עמק בית שאן הוא המקום האידיאלי לגידולם של התמרים, הזקוקים לשילוב של טמפרטורות גבוהות והרבה מים, בהתאם לאמרה התלמודית: "התמר- ראשו באש ורגליו במים". המשיכו ללכת, כשתבחינו במעבר נוסף מעל הנחל, בדרך כלל תראו שם לא מעט אנשים הצופים על הגולשים דרך צינור העובר מתחת לגשר או כאלה המעדיפים לוותר על הצינור ועוברים מעל הגשר. המשיכו ללכת עוד כחמש דקות עד תגיעו לנקודה בה הירידה אל הנחל נוחה ומרגע שירדתם למים פשוט תיהנו! המשיכו עם כיוון הזרם ( בניגוד לכיוון בו הלכתם בשביל היבש). בדרך תעברו בשני מעברים בהם המים נאגרים אל צינור העובר מתחת לגשר. אם אתם אמיצים ונועזים ניתן להיכנס בשכיבה אל הצינור ולגלוש אל הצד השני. אם אתם מעדיפים את החיים על צד הבטוח, עלו על הגשר ועברו לצדו השני. המסלול מסתיים בבריכת הבטון המלאכותית אותה ראיתם בדרככם מחניון הרכבים אל תחילת המסלול.