תוצאות חיפוש

שינוי בלחיצת כפתור
האפליקציה שתעזור לכם להציל את הים

שירה מיטרני

בסוף השבוע האחרון נתקל אזרח עירני בדייג שמשתמש ברובה בתוך שמורת טבע ימית רגישה סמוך לחדרה. האזרח דיווח על כך באמצעות אפליקציית Sea Watch של החברה להגנת הטבע – ומייד הגיעו לשטח פקחים שביצעו פעילות אכיפה. התוצאה: פתיחת תיק כנגד הדיג. בזכות האפליקציה, לשמור על הים מעולם לא היה פשוט יותר.  

בימים אלו, אנו שמחים לספר על כמה פיתוחים באפליקציית Sea Watch שיהפכו את הדיווחים לנגישים, מגוונים ויעילים אפילו יותר – כל הפרטים בכתבה.

 

להורדת האפליקציה: באנדרואיד לחצו כאן באפל לחצו כאן

דג שנלכד ברשת דיג
דג שנלכד ברשת דיג. צילום: אנדריי אהרונוב

איך הכל התחיל?

אבל רגע לפני שנצלול לפרטים, אלון רוטשילד, מנהל "החצי הכחול" – פרויקט הים של החברה להגנת הטבע, מספר איך הכל התחיל ולמה בכלל חשוב לדווח.

"לפני עשר שנים יצאנו למסע להצלת הים התיכון. גילינו מערב פרוע: אין חוקים, אין אכיפה, וכל אחד עושה מה שבא לו, וחוטף היום כי למי אכפת מה יהיה מחר." מספר רוטשילד.

"מאז, הצלחנו לקדם חקיקה ורפורמות שעוזרות להציל את האוצר הכה חשוב הזה. זכינו להמון תמיכה, אבל בכל מקום אנשים שאלו אותנו – "מה אני יכול לעשות כדי לעזור?" הרבה זמן הסתובבתי עם תסכול מהתשובות שנתתי: תשלחו מייל לשר החקלאות, תעשו ׳לייק׳ לעמוד בפייסבוק. תמיד אותן תשובות, ותמיד אותו מבט אצל הבן אדם שעומד מולי – שרוצה לעשות יותר, ואין לי משהו מספיק משמעותי להציע לו", נזכר רוטשילד.

"ואז, יום אחד, הגיעה אלי באקראי תמונה של כפן גושמני – לובסטר נדיר ומוגן – בארגז בשוק בחיפה, והבנתי שאם זה היה מגיע בזמן אמת, הייתי יכול לעשות משהו בנידון. משם עלה הרעיון לאפליקציה".

הגרסה הראשונה של האפליקציה הושקה בסוף 2015. היא הניבה תוצאות מיידיות עם מידע על הבעיות והמפגעים בים התיכון, ״אבל טבילת האש הראשונה שלה היתה מייד לאחר אישור תקנות הדיג בסוף 2016, תקנות שעמלנו ארבע שנים לאישורן בכנסת״, מספר רוטשילד. 

״באביב 2017 החלה עונת הרבייה של הדגים, הראשונה מאז אישור התקנות. זו תקופה בה אסור לדוג בים התיכון, ומשרד החקלאות היה אמון על האכיפה. מייד עם תחילת העונה, קיבלנו מבול של דיווחים על דיג לא חוקי. המידע שהבאנו סייע לשכנע את משרד החקלאות שאין לו כלי אכיפה ימיים טובים מספיק, ובשנת 2018 החליט שר החקלאות להעביר את אחריות האכיפה על הדיג ליחידה ימית חדשה שהוקמה ברשות הטבע והגנים, שהם כיום השותף המרכזי שלנו למענה לדיווחי הציבור באפליקציה, ועושים עבודה מופלאה".

צילום מסך מאפליקציית Sea Watch

אז איך זה עובד?

בכל דיווח קיימות שאלות מובנות באפליקציה, אשר מכוונות לדיווח מפורט ומדויק, המאפשר המשך יעיל בטיפול במפגע. המידע כולל מיקום מבוסס GPS על גבי מפה ואפשרות לצירוף תמונה או סרטון. פרטי הקשר של המדווח נשארים חסויים מהציבור. באפליקציה גם מידע רב אודות מינים מוגנים, מינים פולשים, מיקומי שמורות טבע ועוד.

ראיתם צב ים או דולפין פצוע? הדיווח משוגר ישירות למרכז ההצלה של רשות הטבע והגנים, עם מיקום מדויק היישר מה-GPS שלכם.

רצתם על חוף הים וראיתם דייג פורש רשת לא חוקית בתוך שמורת טבע ימית? הדיווח יגיע ישירות אל מנהל השמורה.

ראיתם מין מוזר של סרטן שלא ראיתם בעבר? כנסו ללשונית "מינים פולשים", והאפליקציה תנייד את המידע אלינו ואל החוקר הרלוונטי באקדמיה – ממש באופן מיידי.

אפליקציית Sea Watch פועלת כבר שבע שנים בים התיכון וכארבע שנים במפרץ אילת. מספר הדיווחים באפליקציה עולה משנה לשנה, ואיתו גם כמות המשתמשים והמדווחים. "כל דיווח הוא זוג עיניים ערניות, שלוקחות חלק פעיל בשמירה על הים בזמן אמת. שיתוף פעולה פורה עם גורמי האכיפה ומענה איכותי מצידם לדיווחי הציבור חיוניים לא רק לטיפול יעיל במפגעים ימיים, אלא גם מביאים לעלייה באמון הציבור בגורמי האכיפה ועלייה בהתגייסות הציבורית לשמירה על הים", מספרת הדס גן-פרקל, רכזת Sea Watch ב"חצי הכחול" – פרויקט הים של החברה להגנת הטבע.

ספינת דיג מכמורת שטה בים
ספינת דיג מכמורת. צילום: אלון רוטשילד

אז מה בדיוק השינויים באפליקציה?

שדרוג מוסיף אופציות חדשות לדיווח על מפגעים, כמו למשל נסיעה בחוף, דיג בחוף מוכרז או שיט מסוכן בקרבת החוף. כמו כן נוספה האפשרות לדיווח על תצפיות בייצורים ימיים, המועברות לחוקרים רלוונטיים באקדמיה. 

האפליקציה מציעה גם את אנציקלופדית "ים של ידע" – מדריך מקוון להכרת בעלי החיים בים התיכון, ריכוז של כל המידע על השמורות הימיות, תקנות הדיג, חוקי השיט ועוד, בצורה קצרה וברורה. וכמובן – מעתה אפשר גם לדווח כשאין קליטה (מצב שכיח בחלק מחופי הים שלנו), הדיווח יישמר בטיוטות וישלח אוטומטית ברגע שהרשת תחזור.

כלל הדיווחים נשלחים אוטומטית אל הגורם הרלוונטי, בהתאם לסוג הדיווח או התצפית, והמדווחים יעודכנו על אופן הטיפול.

 

להורדת האפליקציה: באנדרואיד לחצו כאן באפל לחצו כאן

 

צפו בסרטון על אפליקציית Sea Watch החדשה

 

רוצות לשמור יחד על הים והחופים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו